Jak budować relacje z publicznością przy dużych międzykulturowych  projektach? W jaki sposób trafić do lokalnych odbiorców? Gdzie znajdują  się „punkty styczne” działań instytucji kultury z uczestnikami wydarzeń kulturalnych i artystycznych? 17 i 18 lutego w Gdańsku odbędzie się,  otwarte dla wszystkich zainteresowanych, seminarium eksperckie projektu Corners of Europe dotyczące rozwoju publiczności. Instytut Kultury Miejskiej jest jednym z 12 europejskich partnerów tego badawczo – artystycznego projektu.

Celem seminarium jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, które  partnerzy projektu Corners zdobyli podczas ekspedycji badawczych i działań artystycznych w Europie, znalezienie narzędzi i praktyk, które pozwolą na rozpoznanie potrzeb publiczności wydarzeń kulturalnych i przybliżenie sztuki i kultury do jej odbiorców.

Podczas spotkania, studia przypadków, badania i przykłady dobrych praktyk omawiać będą m.in.: Alessandro Bollo (Fundacja Fitzcarraldo), Bartosz Szydłowski (Łaźnia Nowa), Chris Baldwin (Wrocław 2016), Marcin Poprawski (Uniwersytet Adma Mickiewicza, ENCATC), Iker Tolosa (San Sebastian/Donostia 2016), Magda Zakrzewska (Nadbałtyckie Centrum Kultury), Anne Torregiani (Audience Agency, UK), Niels Righolt (CKI, Denmark), Emina Visnic (Pogon, Zagrzeb), Krzysztof Stachura (Uniwersytet Gdański). Wszystkie prelekcje i debaty odbywają się w języku angielskim. Wstęp wolny.

 

Seminarium Corners Audience Link, Gdańsk, 17 – 18 lutego 2016

PROGRAM

17 lutego, godz. 10.30 – 18.00

Miejsce: Ośrodek Kultury Morskiej ul. Tokarska 21-25 (wejście od strony Motławy lub ul. Tokarskiej)

10.30 – 10.50 Jak sprawić by publiczność była kluczowa dla działań instytucji kultury? Wykład o kluczowych założeniach nowych, międzynarodowych projektów dotyczących rozwoju publiczności Chris Torch (Intercult, Szwecja) and Alessandro Bollo (Fondazione Fitzcarraldo).

10.50 – 11.40 Rozwój publiczności i projekty międzynarodowe – kto jest publicznością? – studium przypadku: Łaźnia Nowa i jej kontekst lokalny. Dyskusja: Bartosz Szydłowski (Łaźnia Nowa), Chris Baldwin (Wrocław 2016), Chris Torch (Intercult), moderacja: Agata Etmanowicz.

11.45 – 12.30 Publiczność w świetle badań. Sukcesy i porażki w diagnozie odbiorców działań instytucji kultury – Marcin Poprawski (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

12.30 – 13.30 lunch

13.30 – 16.00 prezentacje i panele dyskusyjne

Przykłady działań i strategii rozwoju publiczności w Danii i Szwecji –  Niels Righolt (Culture Monitor).

Promocja międzynarodowych projektów w lokalnym kontekście – Iker Tolosa (San Sebastian/Donostia 2016), Magda Zakrzewska (Nadbałtyckie Centrum Kultury), Anne Torregiani (Audience Agency, UK).

Komunikacja z publicznością w lokalnych i bardzo małych społecznościach – Lidia Makowska – (Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny), Marta Białek Graczyk  Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych „ę”, Niels Righolt (Centrum Sztuki i
Kultury, Dania), Emina Visnic (Pogon, Chorwacja).

18.00 Corners of Europe jako projekt badawczy – wykład prof. Jacka Dominiczaka (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)

Czwartek, 18 lutego, godz. 9.00 – 16.00

Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej ul. Długi Targ 39/40, sala 209

9.00 – 9.25 Punkty styczne – pomiędzy kulturą uczestnictwa a nie-uczestnictwa – raport z badania przeprowadzonego przez:  Obserwatorium Kultury w Gdańsku, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową i
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego – dr Krzysztof Stachura, Uniwersytet Gdański

9.30 – 9.50 Artur Szklener, Agata Kwiecińska Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2015: zasięg krajowy i międzynarodowy – jak użyć mediów społecznościowych do poszerzenia odbiorców wydarzenia?

10.00 – 13.00 warsztat dotyczący budowania publiczności dla projektu CORNERS w 2017 roku; Agata Etmanowicz, Fundacja IMPACT

13.00 – zakończenie części otwartej dla publiczności

Projekt Corners tworzą:
Intercult (Szwecja), Instytut Kultury Miejskiej (Polska), Exodos (Słowenia), Pogon (Chorwacja), Umeå 2014 (Szwecja) i Drugo More (Chorwacja), Donostia / San Sebastian 2016 – European Capital of Culture,(Hiszpania), Arts Council of Northern Ireland (Irlandia), ISIS Arts (Wielka Brytania), REX (Serbia), DokuFest (Kosowo) i Teatro Pubblico Pugliese (Włochy). Lista organizacji rozwijających projekt wciąż się poszerza o nowych, lokalnych partnerów z krajów Europy.

corners_haninge3

Corners wyprawa Haninge

Corners to międzykulturowego projekt badawczo – artystyczny, który Instytut Kultury Miejskiej od 2011 roku tworzy i rozwija wraz z 12 partnerskimi instytucjami i organizacjami ze całej Europy. Składa się on z ekspedycji, do różnych zakątków Europy, których efektem są zainspirowane międzykulturową wymianą doświadczeń projekty artystyczne i wystawy prezentowane w niekonwencjonalnych przestrzeniach publicznych, poza galeriami sztuki, w zakątkach (corners) całej Europy do końca 2017 roku. Więcej informacji o ekspedycjach i projektach Corners znajduje się na:

www.ikm.gda.pl/dzialanie/projekty-partnerskie/corners/

www.cornersofeurope.org

www.facebook.com/cornersofeurope

Projekt dofinansowywany jest z programu Komisji Unii Europejskiej Kreatywna Europa.

Instytut Kultury Miejskiej 2016