Obserwatorium Kultury przy Instytucie Kultury Miejskiej jest w trakcie opracowywania wniosków i raportu z pierwszego, kompleksowego badania publiczności gdańskich instytucji kultury. W Katowicach podobne badanie przeprowadzono rok temu. Czego możemy dowiedzieć się o sposobach uczestnictwa w kulturze z raportów i badań? 4 grudnia o godz. 13.00 w IKM opowie o tym Karol Piekarski z Medialabu Katowice. Wstęp wolny.

Karol Piekarski przedstawi wyniki badania kilkudziesięciu wydarzeń kulturalnych w Katowicach i opowie o tym, jakie korzyści przynosi badaczom kultury współpraca z projektantami, programistami i badaczami danych. – Zdobywaliśmy dane za pomocą mediów społecznościowych i serwisów online oraz ankietując kilka tysięcy uczestników wydarzeń. W procesie projektowym przetwarzaliśmy „surowe” dane w wizualizacje, by zrozumieć skomplikowane procesy rządzące miastem i angażująco opowiedzieć o nich odbiorcom – komentuje.

– Dzięki badaniom opartym na danych (data-driven) możemy połączyć precyzję badań ankietowych, pozwalających zrozumieć motywacje uczestników wydarzeń, z zaletami automatycznej analizy dużych zbiorów danych, która ułatwia odkrywanie niedostrzeganych dotąd trendów i zależności. Dowiadujemy się więcej o przeszkodach korzystania z oferty kulturalnej (komunikacyjnych, geograficznych, informacyjnych), ale też badanie daje nam dużo materiału na temat skutecznego docierania z informacją do naszych odbiorców.


– dodaje Piekarski. 

Wydarzenie jest związane z prowadzonym w 2018 roku przez Obserwatorium Kultury przy Instytucie Kultury Miejskiej pierwszym, kompleksowym badaniem publiczności gdańskich instytucji kultury. Badanie trwało od sierpnia do listopada 2018 roku i wzięło w nim udział 19 instytucji i przeprowadzono 2037 ankiet. Aktualnie opracowywane są wyniki badań do publikacji.

Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/380694192671643/

Karol Piekarski – badacz kultury sieciowej, założyciel i dyrektor programowy Medialabu Katowice. Realizuje interdyscyplinarne projekty badawcze i wystawiennicze związane z analizą i wizualizacją danych na temat miasta, m.in. w ramach platformy Shared Cities: Creative Momentum diagnozującej przemiany kulturalne i społeczne w ośrodkach Europy Centralnej. Opublikował m.in. Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych (2015) oraz Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę (2017). W pracy badawczej korzysta z R i Pythona.

Instytut Kultury Miejskiej 2018