Studenci i studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku zrealizowali czwartą, ostatnią pracę, w ramach „Portu Wrzeszcz”. Tworzą go cztery bloki stojące prostopadle do al. Grunwaldzkiej, które niczym okręty zwrócone są w stronę morza. Autorem najnowszego projektu jest Władysław Trykin, student gdańskiej ASP.

Idea „Portu Wrzeszcz”, której autorem jest Szymon Wróblewski, gdański animator kultury i wieloletni kierownik PLAMA GAK na Zaspie, nawiązuje do wielkich biurowców i innych budynków stojących przy al. Grunwaldzkiej. Ich szczytowe ściany są nachylone do ulicy, przez co budynki wyglądają jak zacumowane statki. „Port Wrzeszcz” to cztery spójne realizacje, panorama murali o tematyce marinistycznej.  

Projekt ostatniego muralu przygotował Władysław Tyrkin, pochodzący z polskiej rodziny na Białorusi, obecnie student Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. – Ideą mojego projektu było ukazanie portu z perspektywy dziecka. Sam port występuje tu jako przeobrażenie wanny wraz z „statkami”: kaczuszką, gąbką, szamponem oraz nakładką na wannę. Całość jest ujęta w żabiej perspektywie, co dodatkowo służy jako wyolbrzymienie ukazanych obiektów – opowiada Tyrkin.


Projekt: Władysław Tyrkin, realizacja: Agata Michalewicz, Jan Walter, Tomasz Ściechowicz, Malwina Malinowska, Karolina Wagner, Magdalena Murawska, Anna Waligórska, Przemysław Garczyński, Katarzyna Jurga. Opieka artystyczna: prof. Jacek Zdybel.

– Port Wrzeszcz stał się dla wielu młodych ludzi tematem od którego zaczynali swoje pierwsze kroki „muralowe”. Choć niewielu z nich może pochwalić się tym że to właśnie ich projekt został wybrany do realizacji to na pewno duża grupa osób zdobyła doświadczenie i umiejętności potrzebne do samodzielnej pracy twórczej. Projekt zrealizowany w tym roku został wyłoniony z wielu pomysłów zaproponowanych przez studentów związanych z pracownią Malarstwa Ściennego i Witrażu ASP w Gdańsk. Ostatecznego wyboru projektu dokonali mieszkańcy domu, na którego szczytowej elewacji powstał mural.


 – mówi prof. Jacek Zdybel.

Murale „Portu Wrzeszcz” powstały w ramach szerszego projektu Szymona Wróblewskiego – Miejskich Znaków Kultury, czyli legalnych, ogólnodostępnych dla odbiorców artystycznych działań w przestrzeni publicznej, które nawiązują do miejsca, w którym powstają lub jego funkcji. Miejskie Znaki Kultury powstawały wcześniej m.in.: na peronie SKM Gdańsk Zaspa (odmalowywane przez artystów związanych z Klubem Plama GAK ławki), na wiadukcie i dawnym pasie startowym na Zaspie (klucze białych żurawi) czy na drzwiach i oknach zamkniętego Klubu Rudy Kot (wizerunki rudych kotów oczekujących na jego otwarcie).


Autor projektu muralu: Władysław Tyrkin (ur. Lida, Białoruś), wcześniej student astronomii w Toruniu, obecnie Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w 2015 roku został stypendystą Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórców kultury. W 2018 roku uczestniczył w pracach zespołu, który pod kierownictwem prof. Jacka Zdybla odtwarzał „Polskie Niebo”, wcześniej namalowane przez Bolesława Cybisa i Jana Zamoyskiego. Również w 2018 roku, wspólnie z Przemysławem Garczyńskim i Aleksandrą Kowzan-Garczyńską układał mozaikę w ramach projektu „Gdańskie Fasady OdNowa”. Wybrane wystawy: Międzynarodowe Triennale Rysunku Studentów Wyższych Szkół Artystycznych (Katowice 2014), Wystawa zbiorowa „Ilustracja”, Stacja Kultury w Rumi 2015, Wystawa zbiorowa studentów malarstwa, ASP Wielka Zbrojownia 2016.

Gdańska Szkoła Muralu

Celem działania Gdańskiej Szkoły Muralu jest przywrócenie muralowi jego pierwotnej funkcji. GSM dąży również do stylistycznego ujednolicenia lokalnego street art’u, przez warsztaty integrujące malarskie środowisko. Adepci Gdańskiej Szkoły Muralu zrealizowali murale na Zaspie, we Wrzeszczu, w Mokrej Wsi, Wiźnie, w Bukareszcie, Kiszyniowie i Gandawie oraz asystowali przy tworzeniu murali podczas Festiwalu Malarstwa Monumentalnego Monumental Art. Gdańska Szkoła Muralu zrealizowała również prace dla LPP – właściciela marek m.in. CROPP i Reserved.