Miejsca to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w terenach zamkniętych, rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Przestrzeń jest dla tego projektu punktem wyjścia i sytuacją samą w sobie. Przestrzeń, spotkana na drodze poszukiwań, jest przyczyną artystycznej ingerencji oraz powodem odpowiedzi na historię i dawne funkcje odkrytej lokalizacji. 

W styczniu 2017 roku odbyły się Miejsca #1, czyli pierwsza odsłona cyklu, podczas której swoje instalacje zaprezentowali przy ulicy Ogarnej Maciej Chodziński i Paweł Kulczyński.

 

Miejsca #2 odbyły się 18-20 sierpnia 2017 roku w starym budynku kotłowni na terenie Królewskiej Fabryki Karabinów. Od połowy XIX wieku funkcjonowała tam Fabryka Broni, w której po rozbudowie i modernizacji kompleksu (II połowa XIX wieku) powstała centralna kotłowania – niezwykła przestrzeń, w której na kilka dni zagoscili zaproszeni przez Instytut Kultury Miejskiej artyści: Marcin Zawicki i LASY (Stendek – elektronika, Jacek Prościński – perkusja).

 

W ramach Miejsca #3 powstały Ekonomiczne epitafia, czyli pierwsza stała realizacja Julity Wójcik w Gdańsku. Ekonomiczne epitafia stanęły na terenie dawnego urnowego cmentarza krematoryjnego, który znajdował się na Szubienicznej Górze w dzielnicy Wrzeszcz. Otwarcie instalacji z udziałem artystki odbyło się 7 października 2018 roku. Ekonomiczne epitafia można oglądać przez cały czas.

Dojście do instalacji: od ul. Traugutta 45 (przy cerkwi św. Mikołaja), następnie w górę ścieżką wzdłuż ogrodzenia stadionu leśnego Lechii Gdańsk.

– Początkowo zaprosiłam Julitę do realizacji pracy na terenie dawnego stadionu Lechii zaznaczając jednak, że miejsce to ma bardzo ciekawy kontekst historyczny – znajduje się bowiem tuż obok, a po części wręcz na terenie dawnego cmentarza. Wspinając się na Szubieniczną Górę zboczem wzdłuż muru okalającego stadion natrafiamy nie tylko na pozostałości nagrobków, ale też na tzw. „sektor leśny”. Jest to wyłom w murze, który w przeszłości wykorzystywali ci kibice, których nie stać było na kupno biletów na mecz. Praca Julity mówi głównie o ekonomii, ale w swojej formie nawiązuje również do śladów pozostawionych przez kibiców piłkarskich na murze stadionu – mówi Natalia Cyrzan, kuratorka cyklu.

– Epitafia ekonomiczne są wyrazem narastającego niepokoju wynikającego z odradzających się konfliktów ekonomicznych, których przyczyną jest upadek neoliberalnej doktryny. To brak wiary w to, iż upadłe idee ekonomiczne mogą być źródłem nadziei na przyszłość. Epitafia odwołują się do ostrzegawczej funkcji, jaką pełniła Szubieniczna Góra – napisała o swojej pracy Julita Wójcik.

Październikowa edycja Miejsc zwracała uwagę na działający w latach 1914-1945 u podnóża Szubienicznej Góry urnowy cmentarz krematoryjny, na którym chowano osoby różnych wyznań, jak i ateistów. Po wyczerpaniu miejsc, prawdopodobnie pod koniec lat 20. XX wieku, do cmentarza przyłączono nowy teren na zboczu oraz na szczycie Szubienicznej Góry.

Julita Wójcik – artystka urodzona w 1971 r., mieszkająca i pracująca w Gdańsku. Ukończyła studia na wydziale rzeźby gdańskiej ASP (1997). Jest performerką i autorką akcji artystycznych. Laureatka Paszportu Polityki za rok 2012. Autorka m.in. „Tęczy” na Placu Zbawiciela (2012-2015), szydełkowanego „Falowca” (2006), czy „Obierania ziemniaków” (2001). Jej prace znajdują się w licznych publicznych kolekcjach.

Otwarcie instalacji z udziałem Julity Wójcik oraz wprowadzeniem Jakuba Szczepańskiego i Klaudiusza Grabowskiego, którzy opowiedzieli o historii miejsca odbyło się w południe, 7 października. O godzinie 18.00 Marcin Dymiter aka Emiter zagrał koncert Requiem dla Szubienicznej Góry.


www.miejsca.eu


Organizator: Instytut Kultury Miejskiej

Kuratorka cyklu: Natalia Cyrzan

Kontakt

Natalia Cyrzan

Natalia Cyrzan

W IKM pełni funkcję kierownika projektów i tworzy lub współtworzy Odcinki, Miejsca, Narracje, cykle wykładów i spotkań oraz koncerty realizowane zarówno w siedzibie Instytutu jak i w innych przestrzeniach Gdańska.

natalia.cyrzan@ikm.gda.pl

tel. 664976235