Miejsca to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w przestrzeniach zamkniętych, rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Wejście do Miejsca i zastanie go takim, jakie ono jest, w konkretnym punkcie kontinuum czasu. Przestrzeń jest dla tego projektu punktem wyjścia i sytuacją samą w sobie.

W styczniu 2017 roku odbyła się #1 odsłona cyklu, podczas której swoje instalacje zaprezentowali przy ul. Ogarnej Maciej Chodziński i Paweł Kulczyński.

Miejsca #2 odbyły się 18-20 sierpnia 2017 roku w starym budynku kotłowni na terenie Królewskiej Fabryki Karabinów. Od połowy XIX wieku funkcjonowała tam Fabryka Broni, w której po rozbudowie i modernizacji kompleksu (II połowa XIX wieku) powstała centralna kotłowania – niezwykła przestrzeń, w której na kilka dni zagoscili zaproszeni przez Instytut Kultury Miejskiej artyści: Marcin Zawicki i LASY (Stendek – elektronika, Jacek Prościński – perkusja).

 

Ekonomiczne epitafia Julity Wójcik w ramach Miejsca #3. Pierwsza stała realizacja Julity Wójcik w Gdańsku powstanie w miejscu dawnego urnowego cmentarza krematoryjnego, który znajdował się na Szubienicznej Górze w dzielnicy Wrzeszcz. Jej Ekonomiczne epitafia to instalacja site-specific, która powstaje w ramach Miejsc #3, projektu Instytutu Kultury Miejskiej. Otwarcie instalacji z udziałem artystki odbędzie się 7 października. Wstęp wolny.

– Początkowo zaprosiłam Julitę do realizacji pracy na terenie dawnego stadionu Lechii zaznaczając jednak, że miejsce to ma bardzo ciekawy kontekst historyczny – znajduje się bowiem tuż obok, a po części wręcz na terenie dawnego cmentarza. Wspinając się na Szubieniczną Górę zboczem wzdłuż muru okalającego stadion natrafiamy nie tylko na pozostałości nagrobków, ale też na tzw. „sektor leśny”. Jest to wyłom w murze, który w przeszłości wykorzystywali ci kibice, których nie stać było na kupno biletów na mecz. Praca Julity mówi głównie o ekonomii, ale w swojej formie nawiązuje również do śladów pozostawionych przez kibiców piłkarskich na murze stadionu – mówi Natalia Cyrzan, kuratorka cyklu.

– Epitafia ekonomiczne są wyrazem narastającego niepokoju wynikającego z odradzających się konfliktów ekonomicznych, których przyczyną jest upadek neoliberalnej doktryny. To brak wiary w to, iż upadłe idee ekonomiczne mogą być źródłem nadziei na przyszłość. Epitafia odwołują się do ostrzegawczej funkcji, jaką pełniła Szubieniczna Góra – napisała o swojej pracy Julita Wójcik.

To już trzecia edycja projektu Miejsca, w którym spotkana na drodze poszukiwań przestrzeń jest punktem wyjścia do artystycznej ingerencji i odpowiedzi na historię i dawne funkcje odkrytej lokalizacji. Październikowa edycja Miejsc zwraca uwagę na działający w latach 1914-1945 u podnóża Szubienicznej Góry urnowy cmentarz krematoryjny, na którym chowano osoby różnych wyznań, jak i ateistów. Po wyczerpaniu miejsc, prawdopodobnie pod koniec lat 20. XX wieku, do cmentarza przyłączono nowy teren na zboczu oraz na szczycie Szubienicznej Góry.

Podczas Miejsc #3 swoją pierwszą stałą pracę w Gdańsku przygotowuje Julita Wójcik – artystka urodzona w 1971 r., mieszkająca i pracująca w Gdańsku. Ukończyła studia na wydziale rzeźby gdańskiej ASP (1997). Jest performerką i autorką akcji artystycznych. Laureatka Paszportu Polityki za rok 2012. Autorka m.in. „Tęczy” na Placu Zbawiciela (2012-2015), szydełkowanego „Falowca” (2006), czy „Obierania ziemniaków” (2001). Jej prace znajdują się w licznych publicznych kolekcjach.

7 października odbędzie się otwarcie instalacji z udziałem artystki, która opowie o swojej pracy, Jakuba Szczepańskiego, który opowie o historii miejsca oraz koncert Marcina Dymitera aka emiter pod tytułem „Requiem dla Szubienicznej Góry”.

 


www.miejsca.eu


Organizator: Instytut Kultury Miejskiej

Kuratorka cyklu: Natalia Cyrzan

Kontakt

Natalia Cyrzan

W IKM pełni funkcję kierownika projektów i tworzy lub współtworzy Odcinki, Miejsca, Narracje, cykle wykładów i spotkań oraz koncerty realizowane zarówno w siedzibie Instytutu jak i w innych przestrzeniach Gdańska.

natalia.cyrzan@ikm.gda.pl

tel. 664976235

Instytut Kultury Miejskiej 2018