Instytut Kultury Miejskiej, Długi Targ, Gdańsk, Polska

2 marca 2020, 18:30 - 2 marca 2020, 20:00

2 marca 2020, godz. 18:30-20:00
Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, ul. Długi Targ 39/40
18:30-19:15 Czytanie performatywne
19:15-20:00 Rozmowa
Wstęp wolny

ze względu na ograniczoną liczbę miejsc mile widziana rezerwacja na mejla: pomyslodalnia@gmail.com

Starszy brat Józefa był postacią nietuzinkową i z pewnością jego niezwykłe życie doczeka się ekranizacji. Zanim to nastąpi, Bronisław Piłsudski jest bardziej znany na świecie niż w kraju. Jego badania nad kulturą Ajnów należą do największych dokonań etnograficznych I połowy XX wieku, jego prace należą do najczęściej cytowanych w literaturze światowej z zakresu etnografii i antropologii.
Członek Woli Ludu, organizacji rosyjskich rewolucjonistów, miał za zadanie zdobycie ładunku do bomby, która miała być użyta w zamachu na cara Aleksandra III. Karę śmierci zamieniono mu na 15 lat zsyłki. Na Sachalinie poznał kulturę Ajnów, ożenił się z Ajnuską, z która miał dwoje dzieci – itd., itd. – jego życiorys to niecodzienna historia.

Projekt Broniś, król Ajnów: performing lecture and music to gatunkowa hybryda, najbliżej jej do spektaklu teatralnego i performansu. Dwoje aktorów/performerów, odgrywając różne postaci (m.in. obu Piłsudskich) przedstawi fragmenty z życia Bronisia (tak go wołano także w wieku dojrzałym) ze szczególnym uwzględnieniem pobytu u Ajnów. Najważniejszym składnikiem całości jest oczywiście muzyka wykonywana na żywo na wielu instrumentach pochodzących z różnych kultur muzycznych. W przebiegu zostaną wykorzystane oryginalne i przetworzone unikatowe zapisy Piłsudskiego dokonane w 1903 roku, które wykonał wraz z polskim pisarzem i podróżnikiem Wacławem Kajetanem Sieroszewskim na wyspie Hokkaido. Polscy badacze użyli wówczas najnowocześniejszego fonogramu Thomasa Edisona, za pomocą którego nagrali na woskowych wałkach około 100 rozmów i śpiewów ludności tubylczej.

Odbiorcy wydarzenia zostaną zapoznani z losami niezwykłej postaci, ciągle za mało znanej, a ważnej dla naszego rozumienia pojęcia wolności. Broniś, który za dewizę życiową uważał użyteczność, nawet z katorgi potrafił zrobić użytek.

Realizatorzy, wykonawcy:

Karolina Merda
Absolwentka Studium Wokalno – Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni (2004). Aktorka Teatru Muzycznego, w zespole od 2004 r. Występowała w następujących spektaklach Teatru Muzycznego w Gdyni (wybrane): „Bal w operze” (reż. W. Kościelniak, 2012), „Francesco” (reż. W. Kościelniak, 2007), „Footloose – wrzuć luz!” – Wendy Jo (reż. M. Korwin, 2006), „Kiss me, Kate” (reż. M. Korwin, 2006), „Błogosławieni. Pieśni gospel” (reż. R. Gosławska, 2006), „Słowa – Jacek Kaczmarski” (reż. M. Korwin, 2005), „Przygody Koziołka Matołka” (reż. Z. Sikora, 2005), „Dracula” (reż. M. Korwin, J. Staniek 2004), „Janosik czyli na szkle malowane” – Czerniawa (reż. K. Janda, 2004), „Klatka wariatek” (reż. M. Korwin, 2003), „Chicago” – Liz (reż. M. Korwin, 2002), „Jesus Christ Superstar” (reż. M. Korwin, 2002 „Chłopi” – Hanka, reż. W. Kościelniak (2013), „Lalka” – Baronowa Wąsowska, reż. W. Kościelniak (2010) „Skrzypek na dachu”, reż. J. Gruza (2008). W projekcie: aktorka/performerka, kostiumy.

Magdalena Olszewska
Humanistka, animatorka kultury, autorka scenariuszy do spektakli chóru kobiet Chórraa („Perfumeria Lady Makbet”, „Wszystkie kobiety Williama”, „Osiem scen z życia kobiety”), reżyserka i autorka scenariusza do spektakli „Baczyński. Apokalipsa” i „Mała Oj-czy-zna”, recenzentka teatralna Gazety Świętojańskiej, dziennikarka Pomorza Kultury, prezeska Fundacji Pomysłodalnia. W projekcie: scenariusz, słowa piosenek.

Krzysztof Wojciechowski
Absolwent Studium Wokalno–Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni (2008). Solista Teatru, w zespole od 2008 r. Występował w następujących spektaklach Teatru Muzycznego w Gdyni (wybrane): „Piotruś Pan” – Bębniarz, reż. J. Józefowicz (2016), „Ghost” – Sam, Carl, reż. T. Dutkiewicz (2015), „Zły” – Zły – Henryk Nowak, reż. W. Kościelniak (2015), „Avenue Q” – Żaczek Przyjemniaczek, reż. M. Miklasz (2014), „Przygody Sindbada Żeglarza” – Diabeł Morski, reż. J. Kilian (2014), „Tuwim dla dorosłych”, reż. J.J. Połoński (2013), „Chłopi” – Kowal, reż. W. Kościelniak (2013), „Shrek” – Osioł, reż. M. Korwin (2011), „Grease” – Kenicke, Anioł, reż. M. Korwin (2011), „Lalka” – Subiekt Klejn, reż. W. Kościelniak (2010)„Spamalot” – Patsy, reż. M. Korwin (2010), „Skrzypek na dachu” – Perczyk, reż. J. Gruza (2008). W projekcie: aktor/performer, autor muzyki oryginalnej.

Piotr Wyszomirski
Aktywista (m.in. Teatr jest nasz) i prosument kultury. Scenarzysta i reżyser filmów krótkometrażowych, spektakli teatralnych i widowisk muzycznych. Wybrane realizacje: scenariusz i reżyseria: Polski, męski, gdyński (stand up z Rafałem Ostrowskim, 2011), Schody gdyńskie, Monty Python w Gdyni (filmy krótkometrażowe, 2012), This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy (scenariusz i współreżyseria z Renią Gosławską, 2015), Być jak Charlie Chaplin (2015), Odlot (tylko scenariusz 2015), Peron (2016), Ostatnia wieczerza (2016), Prawdziwa historia śmiechu (2017), Slavery still exists (2018), Bigbit (2019), Oczyszczony (2019). W projekcie: reżyseria.

Produkcja: Fundacja Pomysłodalnia,  www.pomyslodalnia.pl

Projekt realizowany i dofinansowany w ramach programu „Otwarty IKM”

Powiązane projekty