Instytut Kultury Miejskiej
ul. Długi Targ 39/40
80-830 Gdańsk

29 maja 2019, 18:00 - 29 maja 2019, 20:00

29 maja o 18.00 zapraszamy na kolejny wykład z cyklu Miasta, Mity, Mistyfikacje. Tym razem spojrzymy na Nagasaki. To drugie miasto, na które zrzucona została bomba atomowa – takie skojarzenie jest najczęstsze. Rzadko wspomina się o tym że miasto posiada ciekawą, wcześniejszą historię. Ten mały port rybacki, położony w wysuniętej, południowo-zachodniej części archipelagu wysp japońskich był naturalnie predestynowany do kontaktów z zagranicą. I to tu właśnie w XVI wieku powstał główny ośrodek handlowy.

 

To tu przybijały statki z kupcami i misjonarzami. To Nagasaki i okolice stały się wreszcie najbardziej schrystianizowanym fragmentem Japonii. W okresie „zamknięcia” państwa, (1 poł. XVII – poł. XIX w.) tylko tutaj, na niewielkiej i klaustrofobicznej wysepce Deijima mogli przybywać i mieszkać kupcy holenderscy. Po otwarciu Japonii na świat (1854) Nagasaki straciło swój wyjątkowy status, ale szybko stało się znów prężnym ośrodkiem działalności cudzoziemskich przedsiębiorców. Powstała wtedy nowa zabudowa w stylu zachodnim, a miasto znów uzyskało kosmopolityczny charakter.

Mimo iż część substancji miejskiej została starta z powierzchni ziemi przez wybuch bomby atomowej, to zachowało się naprawdę wiele interesujących przykładów zabytkowej architektury z 2 poł. XIX i 1 poł. XX wieku. Ta architektura w tej chwili stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Nagasaki – miasta o trudnej, ale i fascynującej historii.

Miasta, mity, mistyfikacje. Cykl wykładów 2018/2019
Kurator cyklu: Hubert Bilewicz. Wykłady odbywają się w środy w godz. 18.00 – 19.30. Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk, Długi Targ 39/40

🌐 29 maja, godz. 18.00, Nagasaki – japońskie „okno na świat”, dr Łukasz Mikołaj Sadowski, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

🌐 Hubert Bilewicz, historyk sztuki, nauczyciel akademicki, edukator. Pracuje w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się badawczo m.in. historią szkoły sopockiej i gdańskiego środowiska artystycznego po 1945 roku. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki.

Powiązane projekty