Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi targ 39/40, 80-830 Gdańsk

19 października 2017, 19:00 - 19 października 2017, 21:00

Dołączcie do pokazu brawurowej komedii pomyłek! Otwieramy dla was w naszej sieni Stare-Nowe Kino. Pokaz „Sportowca mimo woli” już 19 października o godz. 19.00. W roli głównej niezapomniany Adolf Dymsza. Wstęp wolny. 

O czym jest ta komedia?

Przed filmem Michał Pieńkowski opowie o rekonstrukcji tak wiekowych filmów, a także o najciekawszych postaciach z polskiego przedwojennego kina oraz zdradzi historię powstawania „Sportowca mimo woli”.

Skromny fryzjer przez przypadek zostaje wzięty za uznanego kanadyjskiego hokeistę. Gra swoją rolę, żeby przekonać do siebie Lilę (córkę właściciela zakładów przemysłowych „Metal”). Nie trudno się domyślić, że nie jest łatwo grać w hokeja, gdy jest się fryzjerem… Dlatego czekają Was popisowe fikołki w jeździe na łyżwach i salwa śmiechu.

Film „Sportowiec mimo woli” z 1939 roku przeszedł w 2014 roku rekonstrukcję cyfrową: zyskała jakość obrazu i dźwięku, dodano także 10 minut zaginionych (dotąd nieznanych) scen.

Michał Pieńkowski
Filmograf. Interesuje się wszystkim, co jest związane z polskim show-biznesem lat międzywojennych: kabaretem, fonografią, kinematografią i radiem. Jest konsultantem filmów i książek z tych dziedzin. Na co dzień pracuje w Filmotece Narodowej, gdzie opracowuje i dokumentuje przedwojenny zbiór filmowy, a także bierze udział w rekonstrukcji cyfrowej przedwojennych filmów fabularnych. Naukowo zajmuje się historią polskiej fonografii. Prowadzi wykłady, prelekcje i spotkania poświęcone przedwojennemu kinu polskiemu.

Anna Balkiewicz
Studentka Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej Uniwersytetu Gdańskiego. Koordynator projektu Akademia Polskiego Filmu na Uniwersytecie Gdańskim realizowanego we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Założyciel i koordynator Koła Naukowego na UG organizującego pokazy filmowe „Kino pod Paragrafem”. Do kina zaprowadziła ją po raz pierwszy mama, na cykl bajek zatytułowanych „dziecięce oscary”.

Rekonstrukcja była możliwa dzięki projektowi „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.