Geometryczne wzory, mural – witraż, flagi państw, grup etnicznych i regionów czy osoby poszukujące najprostszego rozwiązania – takie projekty zaproponowali artyści ostatniej, ósmej edycji Festiwalu Monumental Art na gdańskiej Zaspie. Instytut Kultury Miejskiej zaprasza na Zaspę przez całe lato, na spacery z Lokalnymi Przewodnikami i Przewodniczkami, a w szczególności między 27 czerwca a 8 lipca, kiedy zobaczymy artystów z Polski i Argentyny przy pracy nad festiwalowymi muralami.
W tegorocznej edycji Festiwalu Monumental Art powstaną cztery nowe prace odwołujące się do idei kuratora festiwalu, Piotra Szwabe, „Oczekiwanie”. Projekty przygotowali, ostatecznie, dwaj artyści z Argentyny – Jorge Pomar i David Petroni oraz polscy twórcy: Kamil Kuzko i działające wspólnie trio: Dariusz Milczarek, Jan Podgórski i Tomasz Prymon związani z ASP w Krakowie. Łącznie, po wernisażu nowych prac, w Kolekcji Malarstwa Monumentalnego będzie 58 murali.
Murale i prace Jorge Pomara (Argentyna) charakteryzują się wykorzystaniem flag państw, które dobrze znamy oraz tych, o których często nawet nie wiemy, że istnieją. – Ideą projektu jest stworzenie ogromnej konstrukcji sięgającej słońca, niczym drabina, której używamy w domu, aby naprawić lampę na suficie. Wszystkie flagi łączy element słońca przedstawionego niekiedy za pomocą koła lub okrągłego kształtu geometrycznego – mówi Pomar. Niektóre flagi proponowanego muralu są powszechnie znane, ale niewiele osób wie jak wygląda, np. flaga Kiribati. Przedstawionych zostanie 25 państw: Bangladesz, Japonia, Urugwaj, Rwanda, Kiribati, Argentyna, Macedonia, Antigua i Barbuda, Niger, Tajwan, Namibia, Malawi, Kirgistan, Kazachstan, Tybet, Filipiny, Nepal, flaga australijskich aborygenów, Ekwador, Biafra, Kurdystan, Afganistan, Mongolia, Malezja i Polska. Na samym szczycie namalowane zostanie wielkie słońce. Jego praca powstanie na ścianie bloku przy ul. Pilotów 17.
Drugi z Argentyńczyków, David Petroni, proponuje przy pomocy geometrii zgłębić wzory rozwoju w naturze. Budynki traktuje jak ogromne drzewa w miejskim gąszczu lasu. – Celem projektu jest odzwierciedlenie żywego pnia w jego chromatycznym współbytowaniu. Rosnącej przestrzeni między niebem a ziemią. Hołdu złożonemu naturze. Ciepłe i zimne kolory stanowią metaforę polskiego klimatu. Istotne jest, aby ta żywa praca była dialogiem z przestrzenią, na której się rozwija. Kształty geometryczne opierają się na fraktalach, które budują każdy element życia rosnący na planecie Ziemia i we Wszechświecie – opowiada Petroni. Praca Davida Petroniego powstanie przy ul. Pilotów 14.
Mural polskiego artysty, Kamila Kuzko związanego z ASP w Krakowie, zobaczymy na ul. Skarżyńskiego 12. Jego projekt odwołuje się do techniki witrażu. Jednej z form malarstwa ściennego, która nie pojawiła się jeszcze w Kolekcji Malarstwa Monumentalnego na Zaspie. – „Konstrukcję witrażu” oparłem na układzie heksagonalnym, bezpośrednio odnoszącym się do planów urbanistycznych Stefana Grochowskiego i Romana Horodyńskiego – twórców założeń osiedla. Podziały horyzontalne i wertykalne w kompozycji odnoszą się do podziałów zaobserwowanych w architekturze. Przedstawiony projekt uwzględnia drzewostan znajdujący się w pobliżu ściany, stąd zarówno kolorystyka jak i wysokości poszczególnych elementów formy. Przez większość roku (od wiosny do jesieni) mural w swym założeniu będzie wtapiał się w przestrzeń raczej „migocząc” aniżeli rażąc”. Jedynym mocnym elementem będzie oranż, który w kompozycji wystepuje na wagonie – opowiada Kuzko.
Ostatni z murali, zobaczymy nietypowo, bo nie na całej ścianie, lecz na uskoku przy ul. Pilotów 20D. Projekt grupy trzech artystów: Dariusza Milczarka, Jana Podgórskiego i Tomasza Prymona odnosi się do dwóch obrazów Milczarka; „W poszukiwaniu najprostszego rozwiązania”, oraz „Nierozwiązywalne”. – Mural ukazuje postać mnożącą swoje wizerunki za pomocą światła. Postać nie ma rysów twarzy a jej kolejne klony nie noszą żadnych cech osobowych. Kompozycja ma charakter otwarty – możemy spodziewać się, iż ten proces będzie kontynuował się bez końca, że dalej, poza kadrem obrazu powstają kolejne, wyłaniane światłem, tożsame wizerunki. To ujęcie stanowi próbę refleksji nad naszym życiem w dobie internetu. W mediach społecznościowych człowiek, powiela, tworzy reprodukcje samego siebie, oczekując w zamian potwierdzenia – oto jestem. Oczekując w zamian atencji umieszczamy kopie swojego wirtualnego ja w sieci – komentuje projekt Dariusz Milczarek.
Wernisaż nowych realizacji odbędzie się 8 lipca o godz. 18.00 na Zaspie. (Start: ul. Skarżyńskiego 12d). Uczestnicy w pochodzie z muzyką na żywo przejdą szlakiem powstałych podczas Festiwalu murali, o których opowiedzą artyści. Na zakończenie wszyscy zaproszeni są na piknik i potańcówkę pod Klubem Plama GAK, gdzie – na dachu! – zagra Zespół Cieśni i Tańca.
Prace Festiwalu Monumental Art oraz Gdańskiej Szkoły Muralu i murale powstałe w 1997 roku z okazji 1000-lecia Gdańska tworzą zintegrowaną galerię malarstwa monumentalnego uznanych artystów ze świata. Kuratorem Festiwalu Monumental Art jest Piotr Szwabe, artysta, malarz, autor murali.
Zaspę i kolekcję malarstwa monumentalnego można bezpłatnie zwiedzać przez całe lato z Lokalnymi Przewodnikami i Przewodniczkami.
Spacery odbywają się trzy razy w tygodniu (wtorek, czwartek godz. 17.30, sobota, godz. 13.00). Więcej informacji znajduje się na: http://ikm.gda.pl/alternatywne-spacery/.
Zachęcamy do zwiedzania w trakcie Festiwalu, kiedy można zobaczyć artystów podczas pracy! Informacje o muralach z kolekcji i mapka pomocna w zwiedzaniu znajdują się na: http://muralegdanskzaspa.pl.
Facebook: https://www.facebook.com/MuraleGdanskZaspa
Instagram: https://www.instagram.com/muralegdanskzaspa
Organizator: Instytut Kultury Miejskiej
Partnerzy: Spółdzielnia Mieszkaniowa Zaspa Młyniec, Plama GAK, Teknos
Patroni medialni: Aktivist!, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, Magazyn Szum, Stowarzyszenie Grafiki Użytkowej, TOK FM, Trojmiasto.pl