„Mogę cię poznać (sekret rodzinny)” to ostatnia instalacja z cyklu „Sekrety” realizowanego od grudnia ubiegłego roku przez Instytut Kultury Miejskiej. Wernisaż pracy i spotkanie z autorką Lucyną Kolendo – już w najbliższą sobotę 6 listopada o godz. 12:00 na podwórku między blokami przy ul. Żabi Kruk 2a oraz Kocurki 1b (Stare Przedmieście). 

Autorem zdjęć wykorzystanych w pracy jest dziadek artystki, Jerzy Pokorowski, mieszkaniec bloku przy ul. Rzeźnickiej 3c od początku lat 60. do 1994 roku. Lucyna Kolendo korzysta z fotografii pana Jerzego, które powstawały w latach 70. podczas wyjazdu do Algierii. W okresie trwania instalacji, dopóki nie ulegnie ona zniszczeniu, zestaw przeźroczy będzie regularnie wymieniany. Spotkanie przy „Sekrecie” przygotowanym przez Lucynę Kolendo ma być jednocześnie okazją do sąsiedzkiej integracji mieszkańców. Aby umilić sobotni wernisaż, na miejscu planowany jest poczęstunek i gorąca herbata na rozgrzewkę.  

Lucyna Kolendo „Mogę cię poznać (sekret rodzinny)”, opis pracy:  

Mój dziadek, Jerzy Pokorowski zmarł w 1995 roku. Ja urodziłam się 1988. 

Slajdy dziadka przeglądam w małym, podświetlanym jedną żarówką pudełku. Wystawa fotografii dziadka to mój osobisty Sekret. Przybrała formę instalacji, która imituje moją formę kontaktu z jego fotografiami. 

Slajdy otrzymałam od babci. Od wielu lat nikt nie wyciągał ich z pudełka, nie przeglądał, nie wspominał o nich. Dostałam prezent z przeszłości, osobliwy materiał do pracy z pamięcią, subtelną i intymną możliwość kontaktu z dziadkiem i jednocześnie szansę poznania osoby, o której sam nie zdążył mi opowiedzieć lub byłam za mała, by jego narrację zrozumieć. A przede wszystkim to piękne fotografie. 

Wybór i sekwencja slajdów to moja autorska decyzja. W trakcie układania i zestawiania ze sobą zdjęć badam je w kontekście rodzinnych relacji. Powzięte wiele lat temu decyzje i działające wówczas mechanizmy między członkami rodziny miały – i nadal mają – swoje konsekwencje i wpływ na dalsze pokolenia. Kontemplacja nieba nad pustynią, uśmiechniętych rodzinnych portretów podczas wycieczek przeplata się z wrażeniem napięć, przemilczeń, które zalecają się, by zostać zdemaskowanymi. 

Dziadek pracował w Afryce, babcia – choć mogła – nie dołączyła do niego. Rodzina trwała w rozłące na dwóch kontynentach, żyła w rytmie odwiedzin i spotkań. Była to obopólna, mniej lub bardziej uświadomiona ucieczka od relacji. Pracę buduję na podstawie zebranych wspomnień i domysłów osób mi najbliższych, własnych obserwacji z okresu, kiedy byłam dzieckiem i analizy wyciąganych wówczas wniosków – pozornie uznanych za jedynie słuszne. 

Instalacja to pięć stojących obok siebie pylonów z wymiennymi slajdami. Ekspozycja nie jest zamknięta: będzie cyklicznie wymieniana. Narracja pracy jest procesem i podlega zmianom ekspozycji wraz z kolejnymi etapami odkrywania slajdów ze zbioru. To nie jest ukończony projekt. 

Dzięki zdjęciom domyślam się, co było dla dziadka piękne i godne uwiecznienia. W ten sposób mogę go poznać. 

Projekt obiektu: Grupa GDYBY 
Wykonawca obiektu ze stali: Czapla Dekor 

O artystce: Lucyna Kolendo – urodzona w 1988 roku w Gdańsku. Absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku, dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Tomasza Bogusławskiego, aneks w pracowni prof. Anny Królikiewicz w 2012 roku. W latach 2009-2011 studiowała na Uniwersytecie Artystycznym i Wzornictwa Przemysłowego w Linz, gdzie kształciła się głównie w kierunku fotografii. W 2016 roku ukończyła Program Mentorski Sputnik Photos pod opieką Adama Pańczuka. Uhonorowana nagrodą Huberta Sieleckiego na Tricky Women Film Festival w Wiedniu. Zaprosiła do współpracy podczas Festiwalu Solidarity of Arts (edycja Pokój) muzyków z Syrii i Egiptu, z inspiracji ich historiami stworzyła instalację dźwiękową w przestrzeni Europejskiego Centrum Solidarności. W 2019 roku pełniła rolę kuratorki performansu Julie Myers Klangfarbe Museum w ramach otwarcia wystawy Dźwięki Pierwotne w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Otrzymała stypendium Rektora ASP w Gdańsku oraz Kulturalne Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska. Obecnie związana z Katedrą Fotografii ASP w Gdańsku na stanowisku asystentki prof. ASP dr. hab. Leszka Krutulskiego w Pracowni Fotografii Dokumentalnej. Samodzielnie prowadzi zajęcia z Podstaw Fotografii. 

Instalacja powstała na teranie Starego Przedmieścia, w ramach projektu Urb Cultural Planning, współfinansowanego ze środków Interreg Baltic Sea Region.