ul. Długi Targ 39/40
80-830 Gdańsk

Od wczoraj (29.12.2021) interwencja „Kieruj się na wschód” Kuby Bąkowskiego jest dostępna również dla warszawskiej publiczności. Samochód artysty zaparkował w przestrzeni Ogrodu Powszechnego przy Teatrze Powszechnym (ul. Jana Zamoyskiego 20). Bagażnik, w którym mieści się instalacja, otwierany będzie na godzinę przed i w trakcie przerwy spektaklu „Bieguni” w reżyserii Michała Zadary.

Praca Bąkowskiego powstała w ramach projektu MIEJSCA Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Od 18 do 27 grudnia można było oglądać ją w pobliżu Bazyliki Mariackiej. W odróżnieniu od poprzednich odsłon projektu, tym razem impulsem do procesu twórczego było nie miejsce, a wydarzenie. MIEJSCA były do tej pory cyklem minimalistycznych działań artystycznych realizowanych w przestrzeni publicznej i mających swój początek w spotkaniu artysty/artystki i kuratorki w przestrzeni, dla której powstawała instalacja site-specific. Punktem wyjścia dla piątej edycji cyklu nie było miejsce, a sytuacja, która rozgrywa się w strefie stanu wyjątkowego w pasie przygranicznym z Białorusią. Zaproszony do realizacji projektu Kuba Bąkowski jest artystą i aktywistą, który dotąd nie łączył jednak obu tych wątków w swoich działaniach.

W odniesieniu do terenów przygranicznych nazwa MIEJSCA mogłaby zyskać przedrostek „nie-”. Pojęcie „nie-miejsca pamięci” (fr. non-lieux de mémoire) określa lokalizacje, które były świadkami przemocy i cierpienia, ale nie zostały upamiętnione poprzez powszechnie stosowane praktyki pamięciowe – nie ma tam pomników ani tablic. Nie-miejscem prezentacji instalacji autorstwa Kuby Bąkowskiego jest jego własny samochód, którym artysta podróżował wzdłuż przygranicznej strefy kryzysu humanitarnego, początkowo podejmując przy tym działania w pojedynkę, a następnie dołączając do zorganizowanych akcji pomocowych.

Na projekt zatytułowany „Kieruj się na wschód” składają się pozostałości po tymczasowym obozowisku uchodźców. Bąkowski przeniósł je do swojego auta w geście dawania świadectwa. Przy granicy jego samochód terenowy przydawał się podczas niesienia pomocy osobom błąkających się po lesie. Zaparkowany w centralnym punkcie Głównego Miasta w Gdańsku, z zawartością mogącą kojarzyć się ze scenerią bożonarodzeniowej szopki, stanowił miejską interwencję artystyczną, skłaniającą do refleksji na temat losu tych, którym odmawia się tu miejsca. Od wtorku 28 grudnia do końca roku pracę będą mogli obejrzeć także mieszkańcy Warszawy.

Kuba Bąkowski, „Kieruj się na wschód”
Kuratorka: Natalia Cyrzan
Więcej informacji o projekcie: www.miejsca.eu