Pochodząca z Mińska Alena Ivaniushenka (ur. 1991) jest grudniową rezydentką literacką w programie współorganizowanym przez Instytut Kultury Miejskiej, Staromiejski Dom Kultury w Warszawie i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Miesięczny pobyt w Gdańsku przeznacza na adaptację sztuki Wasila Szasalewicza „Symfonia Gniewu” i ułożenie na jej podstawie dramatu o naturze pragnienia wolności.  

fot. Bartosz Bańka

Projekt, którym Alena zajmuję się podczas rezydencji to adaptacja sztuki Wasila Szasalewicza „Symfonia Gniewu”. Szasalewicz to białoruski dramatopisarz, który tworzył na początku XX wieku, został aresztowany w latach 30. i zmarł w obozie. Temat represji stalinowskich jest wciąż trudnym i pomijanym na Białorusi tematem, a twórcy, którzy odważyli się sprzeciwić władzy pomijani w oficjalnym kanonie.  

Akcja spektaklu „Symfonia gniewu” rozgrywa się w bezimiennym kraju zdominowanym przez totalitarną dyktaturę. Główny bohater, kompozytor, jest prześladowany za swobodę myślenia, otaczają go szpiedzy i powstańcy, nikomu nie może ufać. Potajemnie komponuje marsz uciśnionych, która staje się hymnem rewolucji. Autor sztuki był torturowany w lochach NKWD, gdy ten spektakl grano na głównej scenie naszej stolicy.  

6 grudnia na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego odbyło się spotkanie z Aleną Ivaniushenka i Anastazją Wasilewicz wokół kobiecego dramatopisarstwa na Białorusi. Uczestniczyło w nim około 40 osób, studentów, pracowników naukowych i dydaktycznych. Alena przeczytała podczas wydarzenia fragmenty swojej twórczości.   

Alena Ivaniushenka, ur. 1991 r, Mińsk. Studiowała na Wydziale Dziennikarstwa Białoruskiego Uniwersytetu Państwowego (2014) oraz w Szkole Młodych Pisarzy Związku Pisarzy Białoruskich i PEN-center (2017). Napisała kilkanaście dramatów, jej sztuki wystawiane były w teatrach młodzieżowych i lalkowych na Białorusi, w Gruzji, Rosji, Słowenii czy Wielkiej Brytanii. Uczestniczyła w rezydencjach dramaturgicznych w Czeskim Teatrze Narodowym i Teatrze Liepaja na Łotwie. Pracuje również z młodzieżą, z którą tworzy integracyjne projekty teatralne.  

Projekt finansowany z dotacji celowej Miasta Gdańska