Do nagrań dostępnych w Radiu Przeróbka, paśmie audio, które powstało w ramach festiwalu NARRACJE przy wsparciu ZAIKS, dołącza esej dźwiękowy Marcina Dymitera poświęcony pejzażowi dźwiękowemu gdańskiej dzielnicy Przeróbka. Od 10 stycznia, co tydzień, publikowane jest jedno nowe nagranie, którego możemy posłuchać na Soundcloud IKM 

– Pytania, które stawiam w moim eseju dźwiękowym dotyczą procesu poznawczego oraz recepcji zjawisk akustycznych i dźwiękowych, charakteryzujących dane miejsce.  Audiosfera w swojej strukturze odnosi się do przemian technologicznych, urbanistycznych i społecznych, a także do braku możliwości łatwego dotarcia do dźwiękowej historii miejsca i jego przeszłości – opowiada Marcin Dymiter. 

Artysta w eseju dźwiękowym Remiks, czyli Przeróbka skupia się na procesach dotyczących przemian soundscape’u, które są aktywne, w nieustannym ruchu. Przywołuje w swojej pracy raczej detale, drobiny dźwiękowej rzeczywistości, a nie szeroką panoramę, która może stwarzać iluzję niezmiennego i trwałego dźwięku danego miejsca. Tytułowy remiks odnosi się do dekonstrukcji nagrań terenowych, które stają się pretekstem do dźwiękowej i językowej podróży, otwarcia wyobraźni i nastawienia ucha na dźwiękowy przypadek, iluzję, metaforę. 

Posłuchaj Remiks, czyli Przeróbka w Radiu Przeróbka 

Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER oraz innych, efemerycznych formacjach. Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. 

https://emiter.org
https://field-notes.bandcamp.com
https://soundcloud.com/marcin-dymiter

— 

Radio Przeróbka składa się z kilku pasm – reportażu z festiwalu, oryginalnych prac dźwiękowych powstających dla Radia oraz publikacji ścieżek dźwiękowych dwóch prac audio, jakie zaprezentowane zostały podczas przeróbkowych NARRACJI. 

Do stworzenia oryginalnych prac dla Radia Przeróbka Instytut Kultury Miejskiej zaprosił artystki i artystów działających w sferze dźwiękowej i realizujących prace wykorzystujące różnorodne strategie: field recording, reportaż dźwiękowy, słuchowiska, mockumentary, sety muzyczne, czy prace site-specific. Prace audio stworzone przez Krzysztofa Topolskiego, Marcina Dymitera, Małgorzatę Żerwe, Piotra Pawlaka i Zofię Martin są udostępniane od 10 stycznia – każdego kolejnego tygodnia pojawi się nowe nagranie na  Soundcloud IKM. Prace powstają przy wsparciu ZAiKS-u.