Wraz z otwarciem nowej siedziby Instytutu Kultury Miejskiej przy Targu Rakowym 11 poszerza się program działań instytucji. W jesiennym repertuarze działań znajdziemy m.in. cykl koncertów Muzyka Kinowa, którego pierwszą odsłoną (30.09.2023, godz. 20.00) jest Korzyński Ultimate – Zespół Akademia Pana Korzyńskiego z udziałem Dominika Strycharskiego czy premiery nietypowych projektów najciekawszy polskich muzyków. Najbliższe z nich to koncerty LASÓW z DJ-set Ebola Ape, MIR i Hałvvy. W kolejnych miesiącach usłyszymy na scenie IKM także Horrid (Łukasz Rychlicki, Paweł Szpura, Przemysław Jankowiak/1988) i projekt DOM z udziałem Gaby Kulki i Natalii Przybysz. Bilety dostępne na bilety.ikm.gda.pl

Cykl koncertowy Muzyka kinowa w IKM przy Targu Rakowym 11 ma na celu przybliżyć twórczość uznanych polskich kompozytorów, twórców młodego pokolenia, ale też pokazać w jaki sposób twórczo interpretują je polscy muzycy i muzyczki – wybitne postaci polskiej sceny awangardowej i alternatywnej. 

– Muzyka filmowa to nie tylko element tego, co oglądamy na ekranach kinowych lub w kinie domowym, ale niezależnie funkcjonująca twórczość, która trwa w świadomości pokoleń, a także słuchaczy i słuchaczek. Wybitne nazwiska kompozytorów i kompozytorek wpisały się na stałe w popkulturę i często, nawet nie mając świadomości, kto skomponował dane kompozycje, znamy je bardzo dobrze i kojarzymy – mówi Jakub Knera, kurator cyklu Muzyka Kinowa. 

Pierwszym koncertem z cyklu Muzyka Kinowa jest Korzyński Ultimate – Zespół Akademia Pana Korzyńskiego, który odbędzie się 30 września o godz. 20.00. 

Twórczość Andrzeja Korzyńskiego obejmuje piosenki, muzykę filmową oraz elektroniczną i eksperymentalną.Punktem wyjścia utworów, które usłyszymy będą jego fenomenalne piosenki znane z Akademii Pana Kleksa, Diabła, Opętania, Tulipana, Panny Nikt. Zagra je zespół w składzie: Dominik Strycharski – flety, elektronika; Joanna Halszka Sokołowska – wokal; Maja Laura Jaryczewska – wokal; Grzegorz Tarwid – piano; Igor Wiśniewski – gitara elektryczna; Kamila Drabek – kontrabas; Jan Pieniążek – perkusja,

– Fascynującą cechą Andrzeja Korzyńskiego jest wszechstronność i nieskrępowana wyobraźnia, pozwalająca mu poruszać się w dowolnej estetyce, począwszy od zapierających dech melodii, a skończywszy na rozbudowanej elektronice, w użyciu której był specjalistą, oraz muzyce zahaczającej mocno o współczesną kompozycję czy nawet sonoryzm – mówi Dominik Strycharski. – Te cechy wybitnego twórcy, którym bez wątpienia był Korzyński, jego absolutna pasja do muzyki i brzmienia, plus moje przekonanie, iż jest to kompozytor niewystarczająco doceniony, spowodowały, że postanowiłem wraz z moimi muzycznymi partnerkami i partnerami oddać mu specyficzny hołd. Przepuścić jego twórczość przez nasze odczuwanie jego muzyki i pokazać, w jak fantastycznym świecie się poruszał– dodaje. 

Ceny biletów: normalny 60 zł, ulgowy 50 zł. Dostępne na bilety.ikm.gda.pl. 

Kolejne koncerty z cyklu Muzyka Kinowa

28 października godz. 20.00, Bastarda gra muzykę filmową polskich kompozytorów

1 grudnia, godz. 20.00, The Roadhouse Band plays Music of Twin Peaks

13 października o godz. 21.00 w IKM odbędzie się trójmiejska premiera EP „Głazy” LASÓW, czyli duetu Jacka Prościńskiego/wh0wh0 oraz Macieja Wojcieszkiewiza/Stendka z poprzedzającym ją live set Ebola Ape. 

Ceny biletów: normalny 30 zł (I pula), 40 zł (II pula). Dostępne na bilety.ikm.gda.pl. 

LASY Głazy to EP’ka która jest wynikiem spontanicznej, trzydniowej sesji nagraniowej, a następnie półroczna zabawa postprodukcją. Przedzieranie się przez mnogość tejków, ścieżek, lawirowanie pomiędzy wszystkimi elementami nagranej sesji. Ociosanie tego bałaganu stworzyło Głazy. Materiał z gabberową przesterowaną stopą, w który wbija się żywa perkusja, tworzą oryginalną mieszankę. Na koncertach LASY zawsze bisują improwizacją. To ich rytuał. I właśnie Głazy to swoisty, pokoncertowy bis z ładunkiem improwizowanych thunderdomów. To rave, do którego wbił się gabber i bez opamiętania tańczą hakkena.

LASY to zespół z Trójmiasta, który tworzą Maciej Wojcieszkiewicz (Stendek) oraz Jacek Prościński (wh0wh0). Ten pierwszy to aktywny od wielu lat na scenie producent, laureat Fryderyka w kategorii Elektronika za produkcję albumu Reni Jusis. Ten drugi jest perkusistą, współtworzy między innymi LLovage z Olem Walickim czy Hinode Tapes. Przede wszystkim jednak realizuje swój solowy projekt wh0wh0, w którym rozwija indywidualny styl gry na perkusji. Połączenie tanecznej i nowoczesnej elektroniki inspirowanej tym wszystkim co w latach 90’ było w niej najpiękniejsze, z bardzo szybką, żywą perkusją, tworzy niesamowicie dynamiczną mieszankę, ale nadal ludzką i organiczną. Najmocniejszą stroną Lasów są energetyczne koncerty połączone z improwizowanym bisem połączonym z DJ-setem w tempie 140 – 999 bpm, który nierzadko trwa dłużej niż sam koncert.

21 października o godz. 20.00 IKM zaprasza na koncerty MIR (Miłosz Pękala i Bartosz Weber) oraz Hałvva feat.Timothée Quost. 

Ceny biletów: normalny 50 zł (I pula), 60 zł (II pula), ulgowy 40 zł (I pula), 50 zł (II pula).

Dostępne na bilety.ikm.gda.pl. 

MIR jest duetem dwóch instrumentalistów – głównie perkusisty Miłosza Pękali i głównie gitarzysty (oraz samplerzysty) Bartosza Webera. Powstał w 2018 roku i zapoczątkował działalność mikro oficyny Tapes Webala, wypuszczając album On the Rim w roku 2020. Praca nad muzyką inspirowaną Solaris Stanisława Lema oraz krótkimi metrażami z początku wieku dała muzykom okazję do stworzenia nowego materiału, który ukazuje się we wrześniu 2023 również nakładem Tapes Webala. 

MIR spina zainteresowania Pękali i Webera światem elektroniki i muzyki instrumentalnej przełomu wieków. Znajdziemy tu nawiązania zarówno do Raymonda Scotta, jak i rozbuchane aranżacje reprezentantów norweskiego jazzu i bardziej minimalistycznego podejścia sceny postrockowej z Chicago. Obaj muzycy mogą pochwalić się pokaźną dyskografią. Weber był przez lata szefem grupy Baaba, razem z Pękalą są związani z Mitch&Mitch, oraz wytwórnią Lado ABC.

Hałvvę tworzą Kamil Piotrowicz (casio, syntezatory) oraz Jacek Prościński (perkusja, elektronika). Podczas koncertu w Gdańsku towarzyszyć im będzie również Timothée Quost (trąbka). 

– HAŁVVA to nasza ulubiona przekąska. Choć bardzo kaloryczna, to też bardzo pożywna. To zbity eklektyczny organizm, wyrób elektroniczno-modularny, intensywny, gęsty i niezdrowy. Nostalgia przełamana hiperaktywną euforią, gdzie radykalny brutalizm spotyka się z orbitalną słodyczą przewidywalności – opisują swój profil Kamil Piotrowicz i Jacek Prościński. 

Kamil Piotrowicz – pianista, kompozytor, nominowany do nagrody Fryderyk 2019 oraz Fryderyk 2017 za autorskie albumy „Product Placement” oraz „Popular Music”. Jest liderem i członkiem zespołów Kamil Piotrowicz Sextet, HAŁVVA, Wojtczak / Piotrowicz, LAWAAI i Il Mare. Piotrowicz jest w trakcie pianistycznych studiów doktoranckich w The Royal Academy of Music w Aarhus. Wcześniej ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie kompozycji w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. 

Jacek Prościński – perkusista, absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, od lat aktywnie działający na trójmiejskiej scenie muzycznej – współtworzy projekty: LLovage z Olem Walickim, Mu z Tymonem Tymańskim oraz duety Lasy i HAŁVVA. Gra również w zespole Perfect Son Tobiasza Bilińskiego i należał do nieistniejącego już kolektywu delay ok. Od 2019 roku intensywnie rozwija swój solowy projekt wh0wh0.

Timothée Quost – francuski trębacz, improwizator i kompozytor, który obecnie dzieli życie między Paryż i Kopenhagę. W swojej twórczości unika wyraźnych etykiet stylistycznych. Do tej pory współpracował m.in. z Joachimem Kuhnem czy National Jazz Orchestra, ale przede wszystkim prowadzi autorskie projekty (nagradzany sekstet QUOSTET czy grupę Octopulse), a także koncertuje solo. Jest w trakcie studiów doktoranckich w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze.