17-18 listopada odkryjemy Czułe Punkty Oruni. To już 14 edycja festiwalu Narracje, czyli miejskiej przygody ze sztuką współczesną. Tegorocznymi kuratorami są Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski, którzy w swojej koncepcji zaproponowali, aby artyści i artystki przygotowujący swoje prace skupili się właśnie na czułych punktach dzielnicy. Na festiwal zapraszają Instytut Kultury Miejskiej razem z Gdańską Galerią Miejską.
– Czułe punkty to miejsca wymagające uwagi. Takie, które ujawniają swoją energię, relacje i wielowarstwowe historie po poświęceniu im czasu i bliskiemu przyjrzeniu się. Poprzez instalacje i projekty artystyczne festiwalu NARRACJI chcemy odnaleźć te istniejące i stworzyć nowe czułe punkty na mapie Oruni. Prace oraz działania artystów i artystek posłużą uczestnikom i uczestniczkom festiwalu do budowania wspólnego doświadczenia i uważnego przyglądania się Oruni – jej historii, architekturze, społeczności i przyrodzie – opowiadają Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski.
Artyści i artystki, których prace zobaczymy podczas na 14. edycji NARRACJI: Kateryna Badianova, Alicja Czyczel, Magdalena Franczak, Barbara Gryka, Martyna Jastrzębska, Daniel Kotowski, Marta Krześlak, Inga Levi i Ija Kiwa, Grażyna M. Olszewska, Cezary Poniatowski, Marta Romankiv, Jadwiga Sawicka, Ula Zerek, Liliana Zeic
W swoich propozycjach sięgają do historii dzielnicy. Przypomną pracownice pralni i farbiarni Maxa Kraatza, postać botanika i meterologa Gottfrieda Reygera, kultową telewizję prywatną Sky Orunia czy legendarny, zaginiony pomnik Leniwej Panny. Odniosą się także do aktualnych problemów dzielnicy – m.in. tych dotyczących trudności w codziennym przemieszczaniu się pomiędzy różnymi jej punktami i dostępnością miejsc codziennego użytku dla osób o zróżnicowanych potrzebach.
KATARZYNA SŁOBODA (ona/jej) – kuratorka, autorka tekstów, redaktorka, doktorka nauk humanistycznych, badaczka tańca i choreografii. W latach 2009-2022 związana z Muzeum Sztuki w Łodzi gdzie kuratorowała takie wystawy i projekty jak m.in.: Prototypy 6: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii (2022), Prototypy 4: Agata Siniarska, Osuwisko (2020), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (z Sonią Nieśpiałowską-Owczarek, 2013), Ekologie Miejskie (wraz z Aleksandrą Jach, 2011-2013) czy Układy odniesienia. Choreografia w muzeum (z Mateuszem Szymanówką, 2016). Jest redaktorką i autorką publikacji oraz tekstów na temat tańca współczesnego, choreografii i sztuki współczesnej. Laureatka stypendium badawczego Grażyny Kulczyk z zakresu współczesnej choreografii oraz programu Młoda Polska 2018. Członkini Zarządu Stowarzyszenia Forum Środowisk Sztuki Tańca, inicjatywy Przestrzeń Wspólna oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Wykładowczyni w Akademii Sztuki w Szczecinie.
JAKUB GAWKOWSKI (on/jego) – kurator wystaw, autor tekstów, doktorant na wydziale historii Central European University w Wiedniu. Interesuje go problematyka pamięci i niepamięci, wiedzy i niewiedzy. W latach 2020–2023 pracował jako kurator w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie realizował wystawy takie jak Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia otworzy usta, Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (jako część zespołu kuratorskiego) czy Ziemia znów jest płaska. Jest członkiem rady programowej TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie i członkiem polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Był stypendystą programu DAAD TheMuseumsLab. Jego eseje i wywiady ukazywały się m.in. w „Krytyce Politycznej”, „Szumie”, na platformie e-flux oraz w katalogach wystaw.