17-18 listopada odkryjemy Czułe Punkty Oruni. To już 14 edycja festiwalu Narracje, czyli miejskiej przygody ze sztuką współczesną. Tegorocznymi kuratorami są Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski, którzy w swojej koncepcji zaproponowali, aby artyści i artystki przygotowujący swoje prace skupili się właśnie na czułych punktach dzielnicy. Na festiwal zapraszają Instytut Kultury Miejskiej razem z Gdańską Galerią Miejską.   

Czułe punkty to miejsca wymagające uwagi. Takie, które ujawniają swoją energię, relacje i wielowarstwowe historie po poświęceniu im czasu i bliskiemu przyjrzeniu się. Poprzez instalacje i projekty artystyczne festiwalu NARRACJI chcemy odnaleźć te istniejące i stworzyć nowe czułe punkty na mapie Oruni. Prace oraz działania artystów i artystek posłużą uczestnikom i uczestniczkom festiwalu do budowania wspólnego doświadczenia i uważnego przyglądania się Oruni – jej historii, architekturze, społeczności i przyrodzie – opowiadają Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski.   

  

Artyści i artystki, których prace zobaczymy podczas na 14. edycji NARRACJI: Kateryna Badianova, Alicja Czyczel, Magdalena Franczak, Barbara Gryka, Martyna Jastrzębska, Daniel Kotowski, Marta Krześlak, Inga Levi i Ija Kiwa, Grażyna M. Olszewska, Cezary Poniatowski, Marta Romankiv, Jadwiga Sawicka, Ula Zerek, Liliana Zeic

  

W swoich propozycjach sięgają do historii dzielnicy. Przypomną pracownice pralni i farbiarni Maxa Kraatza, postać botanika i meterologa Gottfrieda Reygera, kultową telewizję prywatną Sky Orunia czy legendarny, zaginiony pomnik Leniwej Panny. Odniosą się także do aktualnych problemów dzielnicy – m.in. tych dotyczących trudności w codziennym przemieszczaniu się pomiędzy różnymi jej punktami i dostępnością miejsc codziennego użytku dla osób o zróżnicowanych potrzebach.   

KATARZYNA SŁOBODA (ona/jej) – kuratorka, autorka tekstów, redaktorka, doktorka nauk humanistycznych, badaczka tańca i choreografii. W latach 2009-2022 związana z Muzeum Sztuki w Łodzi gdzie kuratorowała takie wystawy i projekty jak m.in.: Prototypy 6: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii (2022), Prototypy 4: Agata Siniarska, Osuwisko (2020), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (z Sonią Nieśpiałowską-Owczarek, 2013), Ekologie Miejskie (wraz z Aleksandrą Jach, 2011-2013) czy Układy odniesienia. Choreografia w muzeum (z Mateuszem Szymanówką, 2016). Jest redaktorką i autorką publikacji oraz tekstów na temat tańca współczesnego, choreografii i sztuki współczesnej. Laureatka stypendium badawczego Grażyny Kulczyk z zakresu współczesnej choreografii oraz programu Młoda Polska 2018. Członkini Zarządu Stowarzyszenia Forum Środowisk Sztuki Tańca, inicjatywy Przestrzeń Wspólna oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Wykładowczyni w Akademii Sztuki w Szczecinie.

JAKUB GAWKOWSKI (on/jego) – kurator wystaw, autor tekstów, doktorant na wydziale historii Central European University w Wiedniu. Interesuje go problematyka pamięci i niepamięci, wiedzy i niewiedzy. W latach 2020–2023 pracował jako kurator w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie realizował wystawy takie jak Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia otworzy ustaAtlas nowoczesności. Ćwiczenia (jako część zespołu kuratorskiego) czy Ziemia znów jest płaska. Jest członkiem rady programowej TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie i członkiem polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Był stypendystą programu DAAD TheMuseumsLab. Jego eseje i wywiady ukazywały się m.in. w „Krytyce Politycznej”, „Szumie”, na platformie e-flux oraz w katalogach wystaw.