Konferencja Marketing w Kulturze to coroczne, ogólnopolskie spotkanie osób odpowiedzialnych za promocję, komunikację i marketing działań oraz wydarzeń kulturalnych. Instytut Kultury Miejskiej poszerza je w tym roku o Forum Kultury Cyfrowej, podczas którego uczestnicy i uczestniczki porozmawiają o prezentowaniu zbiorów dziedzictwa kultury za pomocą nowych technologii. Wydarzenie odbędzie się 25-27 października w siedzibie IKM przy Targu Rakowym 11. Można jeszcze dołączyć do uczestników online lub na warsztaty. Bilety i informacje: https://marketingwkulturze.ikm.gda.pl.

Jedną z prelegentek wydarzenia jest Paulina Mikuła, która od 10 lat prowadzi swój kanał „Mówiąc inaczej” w serwisie YouTube. – Tym razem opowiem o języku komunikacji instytucji kultury. Będę zachęcała pracowników takich instytucji do upraszczania języka. Wszystko po to, aby komunikaty były dla wszystkich zrozumiałe i atrakcyjne – zapowiada Paulina Mikuła.

W trakcie konferencji wystąpi także Karolina Szabłowska, Marketing Managerka IKEA Polska. W rozmowie z Edytą Kowal podzieli się doświadczeniami budowania marki, którą odbiorcy kochają i zawsze stają za nią murem. Przegląd trendów w komunikacji marketingowej poprowadzi Jagoda Prętnicka – Markiewicz, ekspertka z zakresu strategii PR i social mediów, obecnie związana z SEC Newgate CEE. O tym, jak prowadzić angażujące profile na Instagramie opowiedzą Anna Szałas i Aleksandra Długołęcka, które wspólnie tworzą portal Sztuka do kawy. Dawid Lewandowski, znany jako Artysta na socialu, poruszy temat marki osobistej pracowników i pracowniczek w budowaniu wizerunku instytucji kultury. 

– Bardzo ważnym elementem działań związanych z komunikacją instytucji kultury jest dostępność cyfrowa. Stale trzeba nad nią pracować i ulepszać. Dlatego zaprosiliśmy uznanych ekspertów i ekspertki związanych ze szkoleniem i doradztwem w tym zakresie do panelu na temat dostępności komunikacji i marketingu w instytucjach kultury – opowiada Karolina Zabrocka z Instytutu Kultury Miejskiej. – Dodatkowo, osobne studium przypadku na temat Kina Bez Barier przedstawi Jakub Walczyk z Centrum Kultury Zamek w Poznaniu – mówi Zabrocka.

Rozmowę o dostępności cyfrowej poprowadzi Wojtek Kutyła, niezależny konsultant i ekspert w dziedzinach UX oraz dostępności cyfrowej. Swoimi doświadczeniami podzielą się również: Anna Cygankiewicz, związana z Fundacją Kultura Bez Barier, współtwórczyni Warszawskiej Akademii Dostępności, obecnie w zespole komunikacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej; Piotr Źrółka, ekspert w dziedzinie dostępności cyfrowej, specjalizujący się w projektowaniu usług uniwersalnych; Barbara Sowa, dziennikarka, podcasterka i szefowa wydań cyfrowych i audio magazynu Pismo oraz Piotr Czarnota pełnomocnik dyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu ds. dostępności, trener i audytor dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. 

Forum Kultury Cyfrowej zostało zaplanowane w odpowiedzi na oczekiwania środowiska sektora kultury związane z transformacją cyfrową w instytucjach kultury, która jest nie tylko faktem, ale także w coraz większym stopniu oddziałuje na kwestie wizerunku instytucji w Internecie. – Podczas wydarzenia przyjrzymy się najlepszym kolekcjom cyfrowym i porozmawiamy o wykorzystaniu ich do prezentacji opowieści. Zastanowimy się również nad przygotowaniem kadr kultury do pracy w tych nowych okolicznościach i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czy potrzeba nam nowych stanowisk np. kuratorów kolekcji cyfrowych – opowiada Karina Rojek z Instytutu Kultury Miejskiej.

W trakcie Forum Kultury Cyfrowej Grzegorz Jędrek poprowadzi rozmowę z Łukaszem Kozakiem i Aliną Urbaniak-Kopeć na temat nowego zawodu kuratora/kuratorki kolekcji online. Zuzanna Stańska, założycielka aplikacji Moiseum i Daily Art., przybliży uczestnikom i uczestniczkom profil odbiorcy sztuki cyfrowej, a Zuzanna Ciesielska i Natalia Cetera na przykładzie projektu Otwarta Zachęta przedstawią, jak można „otwierać” instytucje kultury. Krzysztof Pijarski z VN Lab w Łodzi zaprezentuje przykłady wykorzystania VR w projektach kulturalnych. Nowości i trendy w dziedzinie publikowania i udostępniania kolekcji cyfrowych przedstawią osoby z Rytm Digital, a o wystawach sztuki cyfrowej okiem kuratora opowie Jakub Depczyński z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Piotr Gotkowski z Chronospace wytłumaczy, jak wykorzystywać gry w narracji muzeów, bibliotek czy instytucji. Czy Internet można archiwizować? Jak działa archeologia Internetu? Tego tematu podejmie się Marcin Wilkowski z Centrum Kompetencji Uniwersytetu Warszawskiego. Forum Kultury Cyfrowej zakończy rozmowa na temat sztucznej inteligencji i sztuki, którą poprowadzi dr Ewa Drygalska. Udział w niej wezmą Jakub Depczyński z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Bartosz Zaskórski znany jako twórca muzyki Mchy i Porosty.


W ramach Konferencji i Forum odbywają się warsztaty z ekspertami i ekspertkami, którzy szerzej przybliżą pewne zagadnienia. Są na nie jeszcze ostatnie wolne miejsca. Wśród tematów: digitalizacja usług w instytucjach kultury, wykorzystywanie aplikacji Spark i re-use domeny publicznej, strategie partycypacyjności i ko-kreacji, rolki na Instagram i Tik Toka, wspieranie stabilności zasobów online instytucji kultury i wprowadzenie do dostępności cyfrowej. 

Zapisy na warsztaty oraz do udziału online w konferencji dostępne na https://marketingwkulturze.ikm.gda.pl.

Konferencja Marketing w Kulturze i Forum Kultury Cyfrowej, 25-27 październikaInstytut Kultury Miejskiej, ul. Targ Rakowy 11, 80-806 Gdańsk