Instytut Kultury Miejskiej w swoich działania artystycznych skupia uwagę publiczności na wodzie. Wodzie, która jest jednym z najbardziej podstawowych zasobów naturalnych, jednocześnie jednym z najcenniejszych i najbardziej zagrożonych.  

W listopadzie przy Targu Rakowym 11 obejrzymy dwunastokanałową instalację dźwiękową Pawła Kulczyńskiego Nikt wcześniej nie przyglądał Ci się równie intensywnie jak ja, która zwraca uwagę na wodę i dotykające nas katastrofy ekologiczne. Wernisaż pracy odbędzie się 30 października o godz. 18.00 w sali warsztatowej nr 3. Prezentowana będzie bezpłatnie do 13 listopada. 

13 listopada o godz. 19.00 odbędzie się finisaż połączony z koncertem Pawła Kulczyńskiego i trójmiejską premierą płyty Biosignatures.  

– Katastrofa ekologiczna na Odrze w 2022 roku zwróciła uwagę na konieczność uznania za osobowość prawną rzek w dyskusji publicznej. Uważne spędzanie czasu nad rzeką powoduje, że staje się ona dla nas podmiotem, osobą. Stan medytacji nad pozornym „nic się nie dzieje”, wsłuchania się w pejzaż dźwiękowy nad i pod powierzchnią wody, wpatrywanie się w jej toń, jest częścią praktyki pogłębionego słuchania (deep listening) – mówi Paweł Kulczyński.  

W dwunastu, podświetlonych, wibrujących słojach-głośnikach znajdzie się woda pobierana z różnych lokalizacji w obrębie Gdańska – z Wisły, Motławy, Bałtyku, kanałów, zatoczek, akwenów portowych oraz innych odnóg systemu wodnego w obrębie miasta.  

Usłyszymy samoewoluującą kompozycję elektroakustyczną, w której uwzględnione jest zmienne przewodnictwo elektryczne wody. Brzmienie zmienia się w zależności od stopnia jej zanieczyszczenia oraz ilości materii organicznej.  

Każdy z 12 kanałów jest zatem systemem sprzężenia zwrotnego, które ma częściowy wpływ na charakter kompozycji oraz na warunki generowania dźwięku w pozostałych jedenastu pojemnikach. 

Kompozycja generowana jest czasie rzeczywistym na podstawie uprzednio zdefiniowanych parametrów przez specjalistyczne oprogramowanie.  

Jest to także urządzenie do kontemplowania wody, do ćwiczenia w słuchaniu, pozwalające docenić środowiska wodne oraz podkreślić ich znaczenie.  

W instalacji użyte są nagrania terenowe, zarejestrowane na terenie Gdańska w pobliżu akwenów wodnych oraz złożone metody wielokanałowej, przestrzennej syntezy dźwięku, wykorzystujące technologie.  

  

Paweł Kulczyński – muzyk, eksperymentator i artysta dźwiękowy, autor koncertów plenerowych, instalacji dźwiękowych oraz muzyki teatralnej. Używa zaawansowanych metod syntezy, kompozycji i projekcji dźwięku przestrzennego, prowadzi warsztaty i spacery dźwiękowe. Zainteresowany jest społecznym i przestrzennym aspektem muzyki, fenomenologią audiosfery, akustyką, zdarzeniami losowymi i konceptualizmem. Tworzy elektroniczną muzykę awangardową na przecięciu gatunków, o trudnym do zidentyfikowania idiomie. Jego najnowsze prace zawierają wątki masowego wymierania, żałoby planetarnej i kryzysu klimatycznego. Współpracuje z wiodącymi festiwalami oraz instytucjami w Polsce i zagranicą. Występował m.in. na festiwalach: Unsound w Krakowie, Nowym Jorku, Toronto i Bishkeku, Sacrum Profanum, CTM Berlin, Primavera Sound i Gwangju Biennale.  

https://pawelkulczynski.com