W dniach 13-19 maja 2024 roku Festiwal Rozproszony Between.Pomiędzy już po raz piętnasty splatać będzie badania prowadzone na Uniwersytecie Gdańskim ze światem literatury i teatru. W IKM zaplanowane są spotkania z dyrekcją Teatru Powszechnego oraz z przedstawicielkami i przedstawicielami redakcji czasopism, pokaz work-in-progress performansu LoopCurrent oraz premiera wydawnicza dramatu inspirowanego historią Gdańska.

ŚRODA 15.05.2024

16.00 – Spotkanie z redakcjami czasopism: „Tekstualia”, „Zarządzanie w Kulturze” oraz „Konteksty” 

W ramach Festiwalu Rozproszonego Between.Pomiędzy zapraszamy na spotkanie z redakcjami czasopism: „Tekstualia”, „Zarządzanie w Kulturze” oraz „Konteksty”!  

W rozmowie wezmą udział: Żaneta Nalewajk-Turecka, Zbigniew Benedyktowicz, Marcin Laberschek, Marta Kudelska, Magdalena Ukrainets 

Prowadzący: Tomasz Wiśniewski, Katarzyna Kręglewska 

Głównymi wątkami poruszanymi podczas dyskusji będą bieżąca sytuacja na rynku czasopism naukowych oraz nowe wyzwania stojące przed wydawcami. Porozmawiamy o planach i strategiach na przyszłość, które mają pomóc w przystosowaniu się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Uczestnicy spotkania będą mieli okazję pogłębić wiedzę na temat zarządzania procesami redakcyjnymi i wydawniczymi. Umożliwi to lepsze zrozumienie wyzwań związanych z publikacjami naukowymi na rynku polskim. 

CZWARTEK 16.05.2024
PIĄTEK 17.05.2024

9.00-18.00 – konferencja Teatr – Literatura – Zarządzanie

SOBOTA 18.05.2024

15.00 – Spotkanie z redakcją miesięcznika „Dialog”.

W kwietniu 2023 roku działający w imieniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dyrektor Instytutu Książki powołał nowego redaktora naczelnego miesięcznika „Dialog”. Nastąpiło to wbrew woli redakcji i spotkało się z protestami znacznej części środowiska teatralnego i akademickiego. Zespół „Dialogu” odpowiedział na tę decyzję, przystępując do prac nad cyklem niezależnych publikacji pod wspólnym tytułem “Dialog Puzyny”. Pierwsza z nich, “Dialog Puzyny. Przejęte”, została poświęcona przejmowaniu przez nominatów władzy po 2015 roku publicznych instytucji kultury, takich jak Instytut Teatralny, Polskie Radio, Instytut Adama Mickiewicza czy Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. 

Podczas spotkania z częścią zespołu redakcyjnego odnosząc się zarówno do przedstawionych w publikacji studiów przypadków, jak i sytuacji samego „Dialogu” porozmawiamy o sposobach zarządzania instytucjami kultury w dobie kryzysów wywoływanych przez ingerencje polityki i przedstawicieli władzy. Będziemy także rozważać nad rozmaitymi sposobami funkcjonowania oraz strategiami przetrwania „przejętych” instytucji i zatrudnionych w nich osób. 

Udział wezmą: Zuzanna Berendt, Dorota Jovanka Ćirlić, Joanna Krakowska, 

Magda Mosiewicz, Piotr Olkusz oraz Kornelia Sobczak 

Prowadzące: Katarzyna Kręglewska i Katarzyna Pastuszak  

19.00 – prezentacja performansu LoopCurrent (work-in-progress) – Maya Ciarrocchi (USA), we współpracy z Natalią Chylińską, Joanną Dudą, Katarzyną Pastuszak.

„LoopCurrent” 

Koncept: Maya Ciarrocchi  

Kompozycja i projekt dźwięku: Joanna Duda 

Partytura ruchowa: Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak  

Kostiumy: Sarah Laux 

„LoopCurrent” to interdyscyplinarny performans ukazujący nieodwracalny wpływ ludzkości na środowisko naturalne. Loop Current to termin oceanograficzny oznaczający ciepły prąd oceaniczny, który wpływa na siłę cyklonów tropikalnych. Projekt „Loop Current” wykorzystuje ruch, dźwięk, badanie sejsmologiczne i interaktywne kostiumy, aby ukazać destrukcyjny wpływ człowieka na ścieżki ciepłego prądu oceanicznego.  

Partytura dźwiękowa i ruchowa „LoopCurrent” została skomponowana z zarejestrowanych dźwięków i wibracji drgań ziemi. Pomiary dźwiękowe i sejsmograficzne wykonano za pomocą przenośnych sejsmografów i wodoodpornych mikrofonów kontaktowych w Morzu Bałtyckim i Ujściu Wisły. Dane z pomiarów, wyrenderowane jako fale i częstotliwości widmowe, stały się podstawą partytury dźwiękowej i ruchowej „LoopCurrent”. 

Tancerze i muzycy wykonają partyturę w kostiumach z nadrukiem dróg wodnych i spekulatywnych miast przyszłości splecionych z artefaktami przemysłu wydobywczego: platformami wiertniczymi, wieżami transmisyjnymi i ziemskimi ranami pozostawionymi przez górnictwo. Są to „kombinezony przetrwania” zaprojektowane, aby chronić nasze ciała przed negatywnym wpływem otaczającego świata.  

Projekt „LoopCurrent” został zrealizowany dzięki wsparciu New York State Council on the Arts i Canada Council for the Arts. 

NIEDZIELA 19.05.2024

15.00 – Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie – spotkanie z Pawłem Łysakiem oraz Pawłem Sztarbowskim.

Po ponad dziesięciu latach tworzenia “teatru, który się wtrąca”, dyrektorzy Paweł Łysak i Paweł Sztarbowski podzielą się z nami swoimi przemyśleniami na temat zarządzania Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Mozolna praca organizacyjna przeplata się na co dzień z konceptualizacją idei i realizacją programu artystycznego. Nasze spotkanie będzie szansą na przyjrzenie się tym działaniom z pewnego dystansu. Jak Teatr Powszechny zmienił się przez te dziesięć lat? Jakie są jego największe sukcesy z punktu widzenia dyrektorów? Czego nie udało się zrealizować? 

Rozmowa będzie stanowiła także swego rodzaju kontynuację rozważań wokół “użytecznej fikcji”, które dwa dni wcześniej podejmie w wystąpieniu konferencyjnym Paweł Sztarbowski. 

Pojęcie to jest odniesieniem do konceptu amerykańskiego socjologa Jeffrey’a C. Alexandra, zajmującego się m.in. tym, jak różnego rodzaju praktyki oparte na performatywności wpływają na wydarzenia społeczne i polityczne. Podczas spotkania zastanowimy się, dlaczego warto poruszać tego typu zagadnienia w odniesieniu do działań realizowanych w warszawskim Teatrze Powszechnym. 

Goście: Paweł Łysak i Paweł Sztarbowski 

Prowadzące: Małgorzata Woźniak i Katarzyna Kręglewska 

16.00 – Zaklęte w jantarze / Trapped in Amber – premiera książki Carlosa Mortona, w tłumaczeniu Julii Skuzy – prowadzenie Grzegorz Welizarowicz.

Zapraszamy na premierę książki “Zaklęte w jantarze / Trapped in Amber”! 

W 2022 roku na zlecenie International Border Studies Center (IBSC) na Uniwersytecie Gdańskim Carlos Morton napisał “Trapped in Amber” – pierwszy oryginalny dramat o Gdańsku w estetyce chicano. Sztuka została przetłumaczona przez Julię Skuzę, a jej polski tytuł brzmi “Zaklęte w jantarze”. Ta komedia muzyczna osnuta jest wokół skomplikowanej historii miasta i wykorzystuje wątki zaczerpnięte z twórczości Güntera Grassa. Premiera odbyła się podczas festiwalu Gdańskie Grassowanie w październiku 2022 roku. Spektakl, w którym wystąpili słuchacze Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, wyreżyserował Irwin Appel, a muzykę do niego napisał Luis Moreno. Przedstawienie spotkało się z entuzjastycznym odbiorem widzów i wywołało żywą dyskusję. 

W wydarzeniu udział wezmą autor, tłumaczka oraz producent projektu.  

Autor: Carlos Morton 

Tłumaczenie: Julia Skuza, 

Wstęp do książki: Grzegorz Welizarowicz 

Wydawca: Wydawnictwo Części Proste 

Wstęp wolny! 

Carlos Morton jest amerykańskim dramaturgiem meksykańskiego pochodzenia. Od ponad pięciu dekad pisze sztuki w estetyce teatro chicano, podejmujące temat życia w cieniu granicy, problematykę imigracji, konfliktów kulturowych, napięć na tle odmiennych wersji historii danego miejsca i współżycia w nim różnych społeczności. Wielokrotnie nagradzany (między innymi na New York Shakespeare Festival), jest autorem sześciu zbiorów dramatów.