Laboratorium Performatywne to wydarzenie artystyczne łączące różne praktyki, podejścia i dziedziny sztuki współczesnej. W jego trakcie po raz ostatni będzie można doświadczyć instalacji artystyczno-dźwiękowych Zorki Wollny i Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego, postmedialny performans „Manifest hydroseksualny” od cyber_nymphs (Ewelina Jarosz i Justyna Górowska) oraz instalacje młodych artystek, odbywających trzymiesięczną rezydencję artystyczną w ramach międzynarodowego projektu Turning the Tide – Natalii Revko i Weroniki Zalewskiej. Zapraszamy 22 czerwca do IKM. Wstęp wolny.
Podczas wydarzenia po raz ostatni będzie można doświadczyć instalacji artystyczno-dźwiękowych Zorki Wollny i Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego, jakie prezentujemy w IKM od 18 maja. Artyści oprowadzą po swoich pracach i opowiedzą o nich w rozmowie z krytyczką Anną Mituś. Spotkamy ich również podczas koncertu: Zorka w czasie rzeczywistym stworzy kompozycję, jaką wykona wspólnie z publicznością, a Arszyn, korzystając z nagrań dźwiękowych, wykreuje akustyczny krajobraz.
Postmedialny performans „Manifest hydroseksualny” zaprezentują cyber_nymphs, czyli Ewelina Jarosz i Justyna Górowska. Justyna, która jest artystką transmedialną i performerką, oraz Ewelina, która jest queerową pisarką i badaczką w nurcie błękitnej posthumanistyki, współpracują jako duet artystyczno-badawczy. Będzie to trzecie wykonanie proponującego immersyjne doświadczenie „Manifestu hydroseksualnego”.
W programie znajdą się również instalacje młodych artystek odbywających trzymiesięczną rezydencję artystyczną w ramach międzynarodowego projektu Turning the Tide. Polskim partnerem międzynarodowego przedsięwzięcia łączącego sztukę i ekologię jest Instytut Kultury Miejskiej. Podczas Laboratorium Performatywnego zobaczymy wielkoformatową instalację Weroniki Zalewskiej oraz odsłuchamy streamingową pracę dźwiękową Natalii Revko.
Osoby zainteresowane środowiskowym problemem wody zapraszamy również do udziału w programie Laboratorium Badań nad Szczęściem, które odbędzie się tego samego dnia w IKM – spotykamy się 22 czerwca w godzinach 12.00-16.00. Wydarzenie w całości poświęcone będzie tematowi wody pitnej i jej malejących zasobów w obliczu realnego zagrożenia zalaniem Pomorza przez Bałtyk.
Wstęp na oba wydarzenia jest bezpłatny.
PROGRAM
18.00 | Foyer, I piętro
Finisaż wystawy instalacji Zorki Wollny i Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego, podczas którego:
– artyści oprowadzą po swoich pracach
– kuratorka i krytyczka sztuki Anna Mituś porozmawia z nimi o praktykach artystycznych
Prezentowane w IKM instalacje artystyczne łączą elementy wizualne z warstwą dźwiękową. Finisaż to ostatnia szansa, żeby zobaczyć dwie prace Zorki Wollny, artystki działającej na pograniczu muzyki, teatru i sztuk wizualnych, oraz pracę zaproponowaną dla przestrzeni IKM przez artystę dźwiękowego Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego. Choć proponują różne podejścia i metodologie, instalacje uzupełniają się, tworząc ciekawe środowisko dźwiękowe – pełne szumów, burczeń i pomruków.
19.30 | Pracownia
performans „Manifest hydroseksualny” zaprezentują cyber_nymphs (Ewelina Jarosz, Justyna Górowska):
cyber_nymphs proponują immersyjne cielesno-technologiczne, queerowe doświadczanie programowych postulatów ruchu hydroseksualnego. Ruch ten ma na celu budowanie społeczności osób artystycznych, aktywistycznych i akademickich, którym bliska jest potrzeba wyobrażania Błękitnej Planety poprzez nowe doświadczenia zmysłowości i potrzebę edukowania na temat więcej-niż-ludzkich seksualności w czasie wielokryzysów.
20.30 | Audytorium
Koncerty do leżenia
– „Rzeczy bez znaczenia” Zorki Wollny to tworzona w czasie rzeczywistym kompozycja szmerowa wykonywana z udziałem publiczności
– koncert krajobrazu akustycznego w wykonaniu Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego:
Kompozycja krajobrazu akustycznego powstaje z nagrań dźwiękowych zebranych w trakcie bliższych i dalszych wypraw, wycieczek i spacerów. Podczas koncertu kompozytor-perfomer na żywo łączy i miksuje fragmenty nagrań, tworząc z nich muzyczną opowieść. Powstaje kolaż akustyczny odnoszący się do danego miejsca czasu i sytuacji.
| Lab
odsłuch pracy dźwiękowej „Water of interest” Natalii Revko – praca powstanie w czasie rzeczywistym: wędrując po dolnomiejskich bastionach, artystka transmitować będzie otaczające ją dźwięki:
„Water of interest” to seria odbywających się w czasie rzeczywistym streamingów dźwiękowych prowadzonych z miejsc związanych z wodą – okolic rzek, kanałów, wybrzeży, które zachowują ślady pamięci historycznej i politycznej obecności.
Praca powstała jako część trzymiesięcznej rezydencji artystycznej odbywającej się w ramach międzynarodowego projektu Turning the Tide.
12 – 21 | Foyer, I piętro
instalacja „notatki / umoczone” Weroniki Zalewskiej:
Praca stanowi studium ludzkich relacji z morzem i wodą w ogóle. Składają się na nią zarówno skany historycznych ilustracji bałtyckiej flory i fauny czy encyklopedycznych wpisów o tematyce morskiej, jak i wykonane we współczesnym Trójmieście fotografie. To rodzaj wizualnego otwartego archiwum, które działa skojarzeniowo, poetycko – ale też wskazuje na zmieniającą się percepcję mórz i wód.
Praca powstała jako część trzymiesięcznej rezydencji artystycznej odbywającej się w ramach międzynarodowego projektu Turning the Tide.