In Between
Performans, wystawa
W sensie filozoficznym obserwacja to proces filtrowania przez myśli informacji dochodzących drogą zmysłową. Dane wyjściowe otrzymywane są za pomocą słuchu, wzroku, powonienia, smaku lub dotyku, a następnie podlegają analizie racjonalnej lub irracjonalnej myśli. Co się dzieje, kiedy obserwowany obiekt uświadamia sobie, że podlega obserwacji, kiedy obserwacja zmienia kierunek i obserwator zaczyna być obserwowanym przez obiekt? Jako artyści, twórcy projektu mogą bawić się tymi rolami, a także samym celem obserwacji, który pozostaje otwarty i niesprecyzowany.
In Between to artystyczna platforma, która podróżuje do europejskich miast, by spędzić w każdym z nich 15 dni. Artyści pracują ze społecznościami, lokalnymi artystami i organizacjami kulturalnymi po to, by stworzyć obraz związków między mieszkańcami a ich dzielnicami. W tym celu prowokują artystyczną sytuację, która wspiera komunikację wewnątrz społeczności oraz ułatwia komunikację pomiędzy społecznościami. Zaangażowani w projekt twórcy używają różnych strategii i form artystycznych: instalacji typu site specific, wideo, zdjęć, instalacji dźwiękowych, performansu, wywiadów, plakatów, tekstów, rysunków i – przede wszystkim – rozmowy.
Artyści realizujący projekt:
Siniša Labrović (Zagrzeb, Chorwacja) – jego prace znajdują się w Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu, Galerii Sztuk Pięknych w Splicie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Dubrowniku. W 2011 r. prace Labradovicia pokazywane były w ramach 11. Biennale w Istambule. W 2012 r. wspólnie z grupą Pula, Hrvoslavą Brkušić, Igorem Bezinoviciem i Borisem Cvjetanoviciem reprezentował Chorwację na 13. Biennale Architektury w Wenecji. W 2005 r. jego praca zatytułowana Flock.org, przedstawiająca owce jako uczestników reality show przyciągnęła uwagę światowych mediów (m.in. Reuters, BBC, Ansa, New York Post, Guardian, Times, NBC, ABC).
Helena Wikström (Umeå, Szwecja) – artystka wizualna i kuratorka. W swojej pracy używa takich mediów jak fotografia, instalacja i obraz, by za ich pomocą badać struktury społeczne lub jako narzędzi do odkrywania znaczeń konkretnych detali umieszczonych w szerszym kontekście. Razem z Gerdem Aurellem tworzy sztukę odnoszącą się do kwestii planowania miejskiego i demokracji. Wikström jest członkinią grupy prowadzącej niezależną przestrzeń Verkligheten („Rzeczywistość”) oraz dyrektorką galerii White Cube w Umeå.
Davor Sanvincenti (Poreč, Chorwacja) – artysta multimedialny znany również jako Messmatik i Gurtjo Ningmor. Interesuje go sfera badań audiowizualnych i antropologia kultury wizualnej – szczególnie zorientowana na badanie warunków i form ludzkich zmysłów oraz percepcji. Jego praca artystyczna przybiera różne formy: filmu, wideo, fotografii, instalacji dźwiękowych i świetlnych oraz performansów opartych na wykorzystaniu live media. Jego prace grają pojęciem iluzji, badając granice percepcji i konstrukcje doświadczenia.
Juan Aizpitarte (Donostia/San Sebastián, Hiszpania) – artysta interdyscyplinarny, którego prace w głównej mierze opierają się na wideo i instalacjach dopuszczających użycie dodatkowych strategii i dyscyplin artystycznych, takich jak performans, grafika, dźwięk, rzeźba i fotografia. Zadając pytania o współczesny świat Aizpitarte wkracza w przestrzeń miejską z interwencjami artystycznymi, procesami partycypacyjnymi i aktywizmem społecznym.
Elvin Flamingo (Jarosław Czarnecki) (Gdańsk) – jako artysta pracuje od 2008 r. W 2014 r. obronił na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych pracę doktorską zatytułowaną „Symbiotyczność tworzenia” (pod kierunkiem Grzegorza Klamana), która odbiła się szerokim echem w Polsce i zagranicą. Wykładowca i prodziekan Wydziału Rzeźby i Intermediów gdańskiej ASP. Nagrodzony m.in. Złotym Remi na Worldfest w Houston (2009, USA), Grand Prix Gdańskiego Biennale Sztuki (2012), Nagrodą Krytyków na WRO Media Biennale w 2015.
W Gdańsku do zespołu dołączyła Natalia Zalewska, studentka V roku Intermediów oraz Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Trzykrotnie zdobyła stypendium Rektora dla Najlepszych Studentów oraz stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego. Brała udział w wielu festiwalach sztuki wideo, wystawach zbiorowych: In Out Festival/CSW, Video News/Galeria Labirynt, Światłoaktywność/13 muz, Black Out/ ISW, Studencka Grafika Roku/Sztuka Wyboru, liczne wystawy studenckie fotografii i wideo. Aktualnie przygotowuje się do udziału w festiwalu ,,W ramach Sopotu”.
Produkcja: Donostia / San Sebastian 2016 – European Capital of Culture, Drugo more, Intercult, Instytut Kultury Miejskiej
English version
In Between
Performance, exhibition
Observation in philosophical terms is the process of filtering sensory information through the thought process. Input is received via hearing, sight, smell, taste, or touch and then analyzed through either rational or irrational thought. What happens if the observed object knows that he/she is being observed and the observation also changes positions so that the observer is being observed by the object? As artists, creators of In Beteen can play with these roles and also with the purpose of their observations which can have an open and indistinct objective.
In Between is an artistic platform that travel to European cities for 15 days each. Artists are working with different communities, local artists and cultural organizations in order to create a wider scene of the relationship between citizens and neighbourhoods, creating situations to increase communication in communities and between them. They try to transform public into collaborator and to transform public space into potential creative site. For that purpose they use different artistic strategies and forms: site specific installations, video, photography, sound installations, performance, interviews, posters, texts, drawings and most of all – dialogue.
Artists involved:
Siniša Labrović (Zagreb, Croatia) – his works are in the collection of Museum of Contemporary Art Zagreb, Fine Arts Gallery Split and Museum of Modern Art Dubrovnik. In 2009 he exhibited at the 11th Istanbul Biennial. In 2012 he represented Croatia on 13th Venice Architecture Biennale, titled Common Ground, together with Pula Group, Hrvoslava Brkušić, Igor Bezinović and Boris Cvjetanović. In 2005 he attracted the attention of world media (such as Reuters, BBC, Ansa, New York Post, Guardian, Times, NBC, ABC) with his work „Flock.org“ in which sheep were the contestants in a reality show.
Helena Wikström (Umeå, Sweden) – a visual artist and curator, living and working in Umeå, north of Sweden. She uses various media such as photography, installation and painting to examine structures in society or as a tool to find out what a specific detail can narrate in a broader context.
Together with Gerd Aurell, Helena has been working with art that focuses on urban planning and democracy. Helena is a member of the artist-run space Verkligheten (“Reality”) in Umeå and director at the White Cube gallery at NorrlandsOperan in Umeå.
Davor Sanvincenti (Poreč, Croatia) – multimedia artist, also known by monikers such as Messmatik and Gurtjo Ningmor. He is specifically interested in the field of audiovisual research and anthropology of visual culture, particularly focused on the conditions and forms of human senses and perceptions. His artistic practice takes shape in a variety of media – film and video, photography, physical light and sound installations and live media performances. His work plays with the concept of illusion, exploring the possible boundaries of perception and the construction of experience.
Juan Aizpitarte (Donostia/San Sebastián, Spain) – multidisciplinary artist whose work is based on video and installation, appearing and disintegrating after different strategies and artistic disciplines, such as performance, graphics, sound, sculpture, video and photography.
Aizpitarte investigates and intervenes in urban areas through actions and public space allowing the questioning of the contemporary world through social activism participatory processes and media intervention.
Elvin Flamingo (real name Jarosław Czarnecki) (Gdańsk) – as an artist he has been working since 2008. In 2014 he defended his PhD work „Symbiosity of Creation” (supervisor: Grzegorz Klaman), which received wide coverage in Poland and abroad. Lecturer and Deputy Dean of the Faculty of Sculpture and Intermedia Arts in Gdansk, Poland. He received the Gold Remi at Worldfest-Houston 2009 (US), Grand Prix at the Gdansk Biennial 2012 (PL), Critics’ Prize at the WRO Media Biennial 2015 (PL), Grand Prix at the Sopot Triennial in 2016 (PL).
Natalia Zalewska (Gdańsk), student of the second year master’s degree Intermedia and Graphics on the Academy of Fine Arts. She got scholarship three times Rector for The Best Students and Marshal of the Pomeranian Voivodeship. Natalia took a part in few video art festivals, collective exhibitions: In Out Festival/CSW, Video News/ Galeria Labirynt, Światłoaktywność/13 muz, Black Out/ISW, The Best Student Graphics of the Year/Sztuka Wyboru and a lot of photography exhibitions. Currently she prepare to take part in festival ,,In frame Sopot”.
Co-produced by: Donostia / San Sebastian 2016 – European Capital of Culture, Drugo more, Intercult, Instytut Kultury Miejskiej