Od 18 maja do 22 czerwca zapraszamy do doświadczania instalacji artystycznych łączących elementy wizualne z warstwą dźwiękową. Zaprezentujemy dwie prace Zorki Wollny, artystki działającej na pograniczu muzyki, teatru i sztuk wizualnych, oraz pracę artysty dźwiękowego Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego. Choć proponują różne podejścia i metodologie, instalacje uzupełniają się, tworząc ciekawe środowisko dźwiękowe – pełne szumów, burczeń i pomruków.

Wstęp wolny

 

Zorka Wollny „Quiet Rush / Cichy przypływ”

instalacja dźwiękowa

Instalacja dźwiękowa wykorzystująca zapis performansu, jaki Zorka Wollny przeprowadziła z udziałem kobiet mieszkających w słowackiej Bańskiej Szczawnicy – mieście znanym z tradycji górniczych. Performans skomponowany został jako sytuacja dźwiękowa reagująca na specyficzne warunki przestrzenne, historyczne i naturalne kopalń. Zdarzenie odbyło się w szybie kopalni Bartolomej na początku maja 2019 roku.

Performans opisywany był jako „Podziemny koncert w krainie ciemności, świecie wyciosanym ludzkimi ambicjami i wyrzeźbionym chciwością, zamieszkałym przez ogniste jaszczurki i chronionym przez gnomy. Kompozycja dla ciał, minerałów, owadów i bakterii wibrujących w jelitach Ziemi, poza zasięgiem Słońca, porządku i racjonalności”.

Zorka Wollny „Lullabies to Wake Up/ Przebudzanki”

instalacja dźwiękowa

Instalacja zaprasza do swojego wnętrza. Usłyszycie w niej głosy ponad pięćdziesięciu osób z trzech krajów. To oni formułowali melodie, szepty, krzyki i pomruki, w których ujawniają się egzystencjalne lęki, codzienne kłopoty, zwątpienia, refleksje, nadzieje, emocje, utopie i marzenia. Każda nić artykulacji wokalnej wnosi osobisty rys w fakturę grupowej ekspresji. Przebudzanki łączą muzykę chóralną, piosenkę dla dzieci, wokalny hałas, pejzaż dźwiękowy i słuchowisko radiowe. Wejdź, umość się i posłuchaj.

Sesje nagraniowe do tego projektu odbywały się na przestrzeni kilku lat w Kleine Humboldt Galerie (Berlin, 2018), Galerie Knoll (Wiedeń, 2018), na Warszawskim Biennale i w Muzeum Polin (Warszawa, 2019).

kompozycja: Zorka Wollny i Christine Schörkhuber

Prezentowane w IKM instalacje Zorki Wollny powstały na potrzeby jej wystawy retrospektywnej, jaka odbyła się w Kunsthaus Dresden w 2023 roku. Ekspozycji towarzyszyło przyznanie artystce nagrody za całokształt pracy twórczej.

ZORKA WOLLNY – artystka działająca na pograniczu muzyki, teatru i sztuk wizualnych. Jej prace są ściśle związane z przestrzenią i architekturą. Współtworzy w trybie reżyserskim z muzykami, aktorami i tancerzami, ważnym elementem jej działań jest współpraca z osobami tworzącymi lokalne społeczności. Jej prace wystawiane były w najbardziej prestiżowych instytucjach sztuki współczesnej w Polsce. Wiele projektów zrealizowała za granicą. Pracuje na Akademii Sztuki w Szczecinie. Mieszka w Berlinie.

Krzysztof „Arszyn” Topolski „Kŷma”

instalacja knietyczno dźwiękowa

Cymatyka – (gr.κῦμα,kŷma– fala) – dział akustyki, badający kształt fal akustycznych.

Poprzez wprawienie w rezonans płynów, koloidów lub ciał stałych uzyskuje się wizualne wzory, których kształty uzależnione są od częstotliwości dźwięku oraz właściwości ośrodka wprawianego w rezonans. Podczas tego procesu powstają zarówno statyczne jak i dynamiczne formy geometryczne. Twórcą teorii cymatyki jest Ernst Chladni, który w 1787 roku opublikował pracę „Entdeckungen über die Theorie des Klanges”. W 1967 roku Hans Jenny, zwolennik antropozoficznej doktryny Rudolfa Steinera, opublikował dwa tomy zatytułowane „Kymatic” (1967 i 1972), w których, powtarzając eksperymenty Chladniego, głosił istnienie subtelnej mocy zawartej w symetrycznych obrazach wytwarzanych przez fale dźwiękowe.

Artysta badać będzie zachowanie fali akustycznej w wodzie. W rezultacie zaprezentowana zostanie instalacja kinetyczno-dźwiękowa, która wpisze się charakterem w przestrzeń architektoniczną budynku IKM i nawiąże do wodnych inspiracji miejsca.

KRZYSZTOF „ARSZYN” TOPOLSKI – artysta dźwiękowy, perkusista, autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Zajmuje się field recordingiem, akustyczną ekologią i krajobrazem akustycznym. Tworzy instalacje dźwiękowe. Gra w zespole Synchrotrony. Jako artysta dźwiękowy i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Prowadził warsztaty, grał koncerty, brał udział w wystawach i festiwalach w kraju i za granicą.