Termin: 26 września (piątek) 2025, 20.00

Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej (Targ Rakowy 11, Gdańsk)

Bilety (koncert+sesja improwizacji): 49 PLN do 19.09 / 59 PLN od 20.09 oraz w dniu wydarzenia

Projekt graficzny: Łukasz Rychlicki

 

Program:
20.00-21.00
LOTTE ANKER (Dania) – koncert

21.00-22.00
Lotte Anker / Malina Midera / Oskar Tomala / Patrycja Wybrańczyk / Irek Wojtczak – open improv

 

Wrześniowa Wielka Improwizacja odbędzie się w ramach kolaboracji Instytutu Kultury Miejskiej z siódmą edycją Idealistic Festivalu.

Idealistic Festival to niezależna, pozagatunkowa platforma muzyczna, skupiona na wymianie pomiędzy Polską a Danią. Zrodziła się w 2019 roku z inicjatywy Kamila Piotrowicza i Szymona Gąsiorka podczas ich studiów w Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze. Kolejne edycje Festiwalu odbywały się na scenach klubowych Kopenhagi, Warszawy i Gdańska. Warsztaty, koncerty, kameralne sesje otwartej improwizacji – wszystko z udziałem odważnych twórców eksplorujących świat eksperymentalnej muzyki elektronicznej i akustycznej. Siódma edycja festiwalu odbędzie się w dniach 26 – 27 września w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Rozpoczniemy właśnie Wielką Improwizacją, w której spotkają się twórcy i twórczynie z Danii i z Polski. Główną gościnią tej edycji będzie duńska saksofonistka – Lotte Anker.

Lotte Anker to saksofonistka i kompozytorka z Kopenhagi, działająca na styku improwizacji, eksperymentalnego jazzu i współczesnej muzyki komponowanej. Jako kompozytorkę szczególnie interesuje ją dynamika pomiędzy „wolną” improwizacją a praktykami kompozytorskimi, z naciskiem na eksplorację jakości i możliwości materiału dźwiękowego, ciszy i przestrzeni.

W ostatnich latach współtworzyła i prowadziła takie zespoły i projekty jak: Anker, Taborn, Cleaver (z Craigiem Tabornem i Geraldem Cleaverem), Lotte Anker & Fred Frith, Wassermann, Anker, Parkins (z Ute Wassermann i Andreą Parkins), What River Ensemble (z Philem Mintonem, Anną Klett, Fredem Frithem, Garthem Knoxem, Ikue Mori, Chrisem Cutlerem, Jesperem Egelundem), Electric Habitat (z Sofią Jernberg, Stenem Sandellem, Ikue Mori, Thomasem Lehnem, Michaelem Vorfeldem) oraz Sub Habitat (z Mazenem Kerbajem, Andreą Neumann, Stenem Sandellem, Katt Hernandez, Niną de Heney, Burkhardem Beinsem).

Uczy w RMC w Kopenhadze.

Otrzymała wiele grantów i nagród, m.in. od Duńskiej Fundacji Sztuki (Danish Arts Foundation), w tym dożywotnie honorowe stypendium.

Strona internetowa artystki: https://www.lotteanker.com/

 

Po solowym koncercie Lotte Anker na scenie dołączą do niej:

Malina Midera – polska pianistka, kompozytorka, improwizatorka, producentka i fotografka, związana z trójmiejską sceną jazzowo-improwizowaną. Urodzona w Łodzi, studiowała fortepian jazzowy na Akademii Muzycznej w Gdańsku, stawiając równocześnie na wolną formę i improwizację, a później kontynuowała edukację w Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze. Liderka kilku projektów muzycznych, m.in. Malina Midera Quartet, Klawo i Children of Fish. Obecnie mieszka i tworzy w Kopenhadze.

Oskar Tomala – artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator, gitarzysta i producent, związany z Gdańskiem i Kopenhagą. Lider i gitarzysta kwartetu ZIEMIA. Studiował gitarę jazzową na Akademii Muzycznej w Katowicach, kompozycję w Gdańsku oraz kompozycję elektroakustyczną i muzykę eksperymentalną w Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze. Specjalizuje się w twórczości instrumentalnej, instalacjach elektroakustycznych, muzyce do filmów oraz eksploracji relacji dźwięku i architektury, mikrotonalnych harmonicznych, szumów i nagrań terenowych.

Irek Wojtczak – polski saksofonista, aranżer, improwizator, edukator i animator, od lat silnie związany z Trójmiastem. Tworzy na styku jazzu improwizowanego i muzyki ludowej. Jego nagrania charakteryzuje eklektyzm – łączą jazz, elektronikę, melodeklamację, muzykę chóralną i etniczną. Jego najbardziej znane projekty to: Direct Memory Access (z udziałem Leszka Możdżera, Sławka Jaskułke, Tymona Tymańskiego i mnichów tybetańskich), The Bees’ Knees oraz Tentet – Suits Parzęczewska.

Patrycja Wybrańczyk – perkusistka, absolwentka Wydziału Jazzu ZPSM im. F. Chopina w Warszawie, obecnie kontynuuje studia na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Czerpie z awangardowej, improwizowanej i klasycznej muzyki, a także z szeroko pojętego jazzu skandynawskiego. Współtworzy kwintet O.N.E. Quintet (później kwartet O.N.E. Gra w Petersson’s Lightroom Project i polsko-norweskim kwartecie PESH (razem m.in. z Emilem Miszkiem), z którym zadebiutowała podczas Jazz Jantar Festival 2023.

 

O cyklu:

Wielka Improwizacja to organizowany przez Instytut Kultury Miejskiej cykl muzycznych spotkań z udziałem uznanych improwizatorów i improwizatorek sceny jazzowej, alternatywnej i elektronicznej. Podczas kolejnych odsłon cyklu zaproszeni przez nas twórcy i twórczynie prezentują wybrany przez siebie autorski projekt muzyczny, a następnie prowadzą sesję improwizacji – jej przebieg wyznacza zaproponowany przez nich motyw przewodni. Na scenie towarzyszą im każdorazowo wybrani spośród około-lokalnego środowiska muzycznego tzw. muzycy rozgywający.

Do udziału w sesji zapraszamy także WAS – reprezentantów i reprezentantki trójmiejskiej sceny muzycznej. Jeśli posiadacie lub zdobywacie doświadczenie w

formule jam session i chcecie zagrać z uznanymi muzykami i muzyczkami sceny improwizowanej – przyjdźcie na koncert z własnym instrumentem i dołączcie!

Muzyczna rozmowa tocząca się w różnych stylistykach, łącząca różne pokolenia i podejścia twórcze wybrzmi na scenie audytorium IKM.

 

Gośćmi poprzednich trzech edycji cyklu byli: Macio Moretti, Marcin Masecki oraz palestyński muzyk Julmud.

 

_____________

Informacje praktyczne:

• wydarzenie odbywa się przy schowanej trybunie,

• dostępne są nienumerowane miejsca siedzące (na poduszkach i dywanach oraz na krzesłach przy stolikach),

• na sali można spożywać napoje,

• między koncertem a rozpoczęciem sesji improwizacji będzie krótka przerwa, • na obie części wydarzenia obowiązuje jeden bilet wstępu.

_____________

Informacje dostępnościowe:

 

Budynek IKM spełnia wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi:

• na sali zapewnione są miejsca dla osób poruszających się na wózkach,

• przy scenie znajduje się winda dla wykonawców poruszających się na wózkach, • dostępne są windy i podjazdy,

 

Budynek wyposażony jest w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi: • ścieżka tyflograficzna. • punkty uwagi. • linie naprowadzające, • tabliczki w alfabecie Braille’a. • zapowiedzi głosowe w windach.

 

Na sali znajduje się pętla indukcyjna dla osób z aparatami słuchowymi.

 

Toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami znajdują się:

• na parterze – w pobliżu wyjścia z sali audytoryjnej,

• na piętrze – dostępne windą.

 

Toalety przyjazne dla osób niebinarnych znajdują się na pierwszym piętrze.

Personel Punktu Informacji Kulturalnej zapewnia wsparcie osobom z tzw. „szczególnymi potrzebami”.