Z papieru na ekrany – wstęp do digitalizacji. Szkolenie online. ProwadzenieL Tomasz Gruszkowski, Grzegorz Koseła. Zapisy na https://app.evenea.pl/event/kulturacyfrowaikm/
Krótki kurs digitalizowania. Na przykładzie różnego rodzaju materiałów (książki, czasopisma, fotografie, obraz olejny) zapoznamy osoby (absolutnie początkujące i na poziomie podstawowym) z celami projektów digitalizacyjnych, z zasadami działania i sposobami na zachowanie zdrowia psychicznego po rozliczeniu się z obietnic.
Przejdziemy przez całą trasę od pomysłu na scyfryzowanie naszych skarbów do skanów umieszczonych w bezpiecznym miejscu (chociaż: co znaczy bezpieczne?). Nie da się uniknąć żargonu, ale dzięki pokazywaniu kolejnych kroków uczestnicy powinni wyjść mądrzejsi niż weszli… albo przynajmniej osłuchani z żargonem.
Droga: pierwsza decyzja, wybór obiektów, opisanie obiektów, ocena stanu obiektów, ostateczna decyzja, skaner albo aparat, połączenie opisu z obiektami, archiwizacja, prezentacja, satysfakcja.
Tomasz Gruszkowski i Grzegorz Koseła, prowadzący zajęcia, pracują w Bibliotece Narodowej, gdzie w Zakładzie Zbiorów Cyfrowych odpowiadają za jakość digitalizacji, a skutki ich (oraz 100 innych osób) pracy można zobaczyć na stronach https://polona.pl i https://academica.edu.pl Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów bibliotecznych wspomaga beneficjentów programów digitalizacyjnych MKiDN i MEiN.
“Z papieru na ekrany – wstęp do digitalizacji.” rozpoczyna cykl comiesięcznych szkoleń pn “Kultura cyfrowa”. W ciągu roku podejmiemy takie tematy jak: prawo autorskie, zarządzanie projektem cyfrowym, projektowanie narzędzi cyfrowych, strategia cyfrowa organizacji czy opracowywanie wniosków na działania związane z kulturą cyfrową. Więcej informacji na http://medialabgdansk.pl/.
Cykl szkoleniowy skierowany do kadr kultury związanych z instytucjami i organizacjami typu GLAM (galleries, libraries, archives, museums) a konkretnie z prowadzonymi w nich działaniami online.
Chcemy realnie wesprzeć osoby zajmujące się kolekcjami online, zbiorami cyfrowymi, strategiami cyfrowymi swoich organizacji i ich wizerunkiem w sieci. Zależy nam na profesjonalizacji sektora kultury, tak aby mógł on nawiązać współpracę z branżą technologiczną i kreatywną w zakresie tworzenia nowych narzędzi cyfrowych.