Wirtualna orkiestra z Debrzna, warsztaty filmowe online, dokumentacja działań na TikToku, tworzenie gier, filmy pokazujące kulturę bractw rycerskich na Pomorzu, opowieści o lokalnych zasobach i wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży. To tylko część z pomysłów na działania, jakie zostaną zrealizowane w ramach programu Bardzo Młoda Kultura – Pomorskie. W ramach konkursu rozdysponowano 36 000 zł na wsparcie projektów z zakresu edukacji kulturowej.

– W wiosennym naborze konkursu „Bardzo Młoda Kultura 2020 – Pomorskie. Edycja Wiosenna” zgłoszono 16 pomysłów na działania. Komisja konkursowa wybrała do realizacji 7 projektów, które wzmacniają rolę edukacji kulturowej w województwie pomorskim oraz zakładają współpracę tych dwóch sfer. Ważne w planowanych działaniach było uwzględnienie obowiązujących ograniczeń i obostrzeń oraz prezentacja efektów projektów online.

– opowiada Agata Andrasiak-Czarnecka, koordynatorka programu Bardzo Młoda Kultura w woj. pomorskim oraz projektu Sieć Kultury.
  • RilTok realizowany przez Paulinę Pohl, Dom Filmowy i Fundację Inicjatyw Twórczych Fordewind w partnerstwie z Amerykańską Szkołą Podstawową w Gdyni oraz Stowarzyszeniem Educational Cha(lle)nge, dofinansowanie: 7 900 zł.

Projekt RilTok to seria zajęć kulturalno-edukacyjnych dla młodzieży, które poruszą szczególnie ważne w trakcie kwarantanny i wrażliwe tematy: solidarność, empatię i bohaterstwo, chorobę i śmierć, samotność, emocje. Organizatorzy proponują lekcje etyki w formie webinariów, zajęcia psychologiczno-pedagogiczne w formie „life hacków”, pomocny zestaw kulturalny, czyli autorski wybór wysokiej jakości tekstów kultury (książek, filmów, komiksów, muzyki) oraz warsztaty filmowe online. Nie tylko młodzi skorzystają z interaktywnych form zajęć. Na podstawie pomysłów i zrealizowanych działań powstaną cztery multimedialne scenariusze warsztatów do wykorzystania przez nauczycieli.

  • My Ziemianie, realizowany przez Kamilę Chomicz w partnerstwie z Barbarą Sołczyk (Biblioteka w Pręgowie), dofinansowanie: 4 700 zł.

We współpracy z mieszkańcami pięciu wsi: Lisewca, Pręgowa, Buszkowa i Czapielska oraz Babich Dołów Kamila Chomicz nagra krótki film dokumentalny, w którym mieszkańcy opowiedzą o ZIEMI w swojej okolicy. O jej zasobach (głównie wody), o jej eksploatacji np. poprzez działalność żwirowni oraz o tym jak można w przyszłości w sposób zrównoważony uprawiać ziemię np. poprzez tworzenie ogrodów przyjaznych zwierzętom, utrzymywanie stawków lub sadzenie drzew. Lokalnym komentarzem do nagranego filmu będą listy dzieci o wizji przyszłości ze Szkoły Podstawowej w Pręgowie.

  • Jesteśmy kolorem, realizowany przez Fundację Q Sztuce w partnerstwie z Domem nad Jasieniem, Fundacją dla Rodziny „Ogniska Nadziei”, Stowarzyszeniem Dwie Strony Medalu oraz One Gallery, dofinansowanie: 7 000 zł.

Zaproponowane przez Fundację Q Sztuce działania to wsparcie edukacyjno-artystyczne dzieci i młodzieży z „Domu nad Jasieniem”. Warsztaty artystyczne, kącik zainteresowań online i wspólne wykonanie muralu jesienią mają pomóc wychowankom w odnalezieniu się w trudnym okresie pandemii, dać oparcie w samotności w czasie izolacji, zapewnić poczucie wspólnoty dzieciom, które nie mają na co dzień rodziców, opiekunów, rodzin.

  • Słowa w ruch realizowany prze Agnieszkę Zacharską ze Szkoły Podstawowej w Nowym Dworze Gdańskim w partnerstwie z Żuławskim Ośrodkiem Kultury, dofinansowanie: 2 640 zł.

Dzieci i młodzież na Żuławach wezmą udział w projekcie Słowa w ruch, który zapewnieni im możliwości odnalezienia nowych sposobów realizacji pasji i rozwoju ich indywidualnych zdolności online pod czujnym okiem nauczycieli i edukatorów. W programie: warsztaty z kreatywnego pisania opowieści interaktywnej, oparte o zasady gier RPG, zajęcia ruchowe z podstawowymi pozycjami hatha jogi, tworzenie baśniowej gry planszowej po angielsku oraz abstrakcyjne warsztaty plastyczne z konstruowania z papieru, frotażu, malowanie lodem, wypukłodruku.

  • Rycerskość w sieci realizowany przez Jolantę Belcarz-Dzikowską z Bractwa Rycerzy Ziemi Sztumskiej w partnerstwie z Piotrem Podlewskim ze Szkoły Podstawowej w Sztumie, twórcą fanpage „Penetracje wokół Sztumu”, dofinansowanie: 4 530 zł.

Jak wygląda kultura bractw rycerskich, czym zajmują się współcześnie osoby zgromadzone w tych społecznościach? Inicjatywa ze Sztumu skierowana jest do grup rycerskich z woj. pomorskiego oraz młodzieży ze szkół podstawowych powiatu sztumskiego. Ma na celu przeciwdziałanie hejtowi wśród młodzieży, a także wzmocnienie poczucia sprawstwa wśród grup rekonstrukcyjnych. Młodzież zapozna się z regułą rycerską i jej kontynuacją w dzisiejszych czasach, warsztaty dotyczą zajęć współczesnych rycerzy, roli kobiet czy średniowiecznej kuchni. Efektem działań prowadzonych głównie w sieci będą trzy filmy przygotowane przez uczestników.

  • PROJEKT: #JA realizowany przez Marię Pyrek z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku w partnerstwie V Liceum Ogólnokształcącym im. Zbigniewa Herberta w Słupsku, dofinansowanie: 4 480 zł.

Wirtualne spotkania na platformie ZOOM, filmiki na TikToku oraz streaming na You-Tube, to niektóre z narzędzie wykorzystywane w PROJEKCIE: #JA. Warsztaty artystyczne skupią się na aktywizacji twórczej młodzieży, podczas których głównym zagadnieniem będzie wpływ sztuki na autokreację jednostki. W trakcie spotkań z psychologiem młodzież zmierzy się ze zwalczaniem lęku przed krytyką oraz otworzy na asertywne, kreatywne tworzenie własnych, autorskich form wypowiedzi artystycznych. Finałem spotkań będzie film dokumentujący działania projektowe łączący z sobą autorskie prace artystycznych poświęcone przełamywaniu lęku przed autoprezentacją.

  • Piosenka dobra na wszystko realizowany przez Centrum Kultury, Sportu i Turystyki w Debrznie w partnerstwie ze Szkołą Podstawową w Debrznie, 4 750 zł.

Wirtualna orkiestra z Debrzna? Jak najbardziej! Chętni mieszkańcy mogą wziąć udział w nagrywaniu piosenki, która da nadzieję na wyjście z trudnej, pandemicznej sytuacji, w której wszyscy się znaleźliśmy. Projekt „Piosenka jest dobrana wszystko” zakłada kompleksowe działanie: warsztaty wokalne, pisania tekstów, gry na instrumentach (keyboard, ukulele, gitara), śpiewu (online), które zakończą się stworzeniem i zarejestrowaniem utworu muzycznego podnoszącego na duchu lokalną społeczność gminy i miasta Debrzna.

—-

Instytut Kultury Miejskiej otrzymał z Narodowego Centrum Kultury środki na kolejne trzy lata (2019-2021) sieciowania edukacji i kultury w Gdańsku i regionie. Działania projektu IKM Sieć Kultury są kontynuowane w ramach programu NCK Bardzo Młoda Kultura. Koordynatorką tych działań jest Agata Andrasiak-Czarnecka.

Powiązane projekty

Wsparcie
Instytut Kultury Miejskiej 2019