ul. Długi Targ 39/40
80-830 Gdańsk

Konferencja Marketing w Kulturze 2021 za nami, ale nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie znaleźli czasu i przestrzeni na podziękowania i podsumowania! 

Zaczeliśmy od przeglądu kulturalnych case studies Wojciecha Kardysia

Odpowiedział na pytanie o to, jak kultura odnalazła się w nowej rzeczywistości i jakie strategie jej udostępniania obrały instytucje wraz z początkiem pandemii. Wskazał na wprowadzone przez nie rozwiązania, wśród których znalazły się wystawy i wykłady online, wirtualne spacery, tematyczne podcasty i transmitowane na żywo koncerty. Opowiedział także o sposobach wykorzystywania aplikacji takich jak Instagram, YouTube czy TikTok, które poprzez angażujące akcje i wyzwania pozwoliły instytucjom dotrzeć do nowych odbiorców.

Jaki udział w szerzeniu kultury mają gry wideo?

Karolina Kałużyńska starała się uświadomić uczestnikom, jaki udział w szerzeniu kultury mają gry wideo, w których kontekstem często bywają rozpoznawane przez graczy tradycje, zwyczaje, dzieła i lokalizacje historyczne. Ten szczególny nośnik kultury, dostarczający wiedzy o społeczeństwie, panujących w nim nastrojach i coraz to nowszych wyobrażeniach o przyszłości, mogą jej zdaniem wykorzystać również instytucje kultury. Ze względu na skalę i zaangażowanie, jakie generują gry wideo, gaming marketing pozwala między innymi na znalezienie nowych odbiorców.

Dyskutowaliśmy o zarządzaniu średnimi i mniejszymi instytucjami kultury w czasie pandemii

Lidia Miłosz, Rafał Płotka i Monika Jastrzębska-Opitz w rozmowie z Anną Rudnicką, opowiedzieli o wyzwaniach, przed którymi stanęli jako dyrektorzy swoich ośrodków, kompetencjach i umiejętnościach nabytych przez współpracowników oraz wykorzystaniu mediów społecznościowych w przenoszeniu działań do online’u. Podczas rozmowy poruszyli także kwestię nowych sposobów promocji, praktyk wypracowanych w czasie pandemii i zdalnej komunikacji w zespole.

Czym jest wartościowa komunikacja?

Wouter van der Horst przybliżył uczestnikom nieco inny rodzaj komunikacji – takiej, która zachodzi między instytucją a odbiorcą kultury. W swojej prezentacji przedstawił schemat projektowania wartościowych doświadczeń online w muzeach, w którym punktem wyjścia jest określenie celów komunikacji, pozwalające na wybranie początkowej grupy odbiorców i używanych przez nią platform. Zachęcił publiczność do tworzenia wartościowej treści, powstającej w oparciu o cele instytucji i potrzeby jej odbiorców.

Kordian Klecha i Agnieszka Kaim przekonywali uczestników do przyjęcia nowej perspektywy dla działalności instytucji kultury

W jaki sposób? Poprzez wykorzystanie wiedzy, którą zdobyły one na przestrzeni ostatniego roku. Zwrócili uwagę na potencjał, jaki niesie ze sobą gromadzenie danych, które pozwala na kształtowanie całościowego doświadczenia odbiorcy – Audience Experience.

O wykorzystaniu narzędzi CSR dla kultury opowiedziała Mirella Panek-Owsiańska

Społeczna odpowiedzialność biznesu została przez nią określona jako sposób zarządzania i strategia działania firmy, która chce brać odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na ludzi i środowisko naturalne. Tego typu inicjatywy mogą zdaniem prelegentki stać się okazją do nawiązania współpracy z firmami i uzyskania dofinansowania. Podczas wystąpienia uczestnicy mogli usłyszeć o popartych przykładami sposobach finansowania kultury i narzędziach współpracy z biznesem.

Agata Patoła próbowała przekonać widzów, że nie samym Facebookiem i Instagramem internet stoi

Jego użytkownicy, w dużej mierze należący do pokolenia Z, poruszają się po różnego rodzaju platformach i aplikacjach, takich jak Pinterest, Spotify czy Wattpad, w poszukiwaniu wartościowych dla siebie treści. Korzystnym dla instytucji może zatem okazać się zwrot ku nowym technologiom, zrozumienie, jak młodzi użytkownicy postrzegają kulturę i umożliwienie im obcowania z nią na ich własnych zasadach.

Drugi dzień konferencji rozpoczął się od prelekcji Natalii Hatalskiej

Usłyszeliśmy o prognozowaniu przyszłości, scenariuszach rozwoju miast i czynników zmian, które na niego wpływają. Każdy z czynników został omówiony na przykładzie jakiegoś rozwiązania artystycznego. Uczestnicy mieli okazję przekonać się, że miasto i kultura są ze sobą nierozłącznie związane, a działania kulturalne w mieście stanowią pole do rozmowy o tym, w którą stronę jako ludzkość zmierzamy.

Co możemy na YouTube jako przez małe i średnie ośrodki kultury?

Marcin Andrzejewski przedstawił uczestnikom zalety wykorzystywania platformy YouTube . Przekonywał, że jest ona szansą na poszerzenie audytorium, zaproszenie do działań prelegentów zagranicznych czy udzielenie wsparcia promocyjnego twórcom. Zaproponował także kroki pozwalające na przełamanie bariery technologicznej przy niewielkim budżecie i nieznacznym doświadczeniu zespołu. 

Maciej Bąk, Ewa Salamon i Bartek Czarkowski rozmawiali o rozwoju podcastów i wzrostach, które w ostatnim czasie obserwowali dostawcy treści audio

Opowiedzieli o początkach produkcji podcastów w swoich branżach i działaniach, jakie ich zdaniem powinny podjąć instytucje kultury, by rozpocząć pracę nad tym rodzajem przekazu. Uczestnicy mogli usłyszeć między innymi o dystrybucji, promocji, sprzęcie i montażu podcastów. 

Eko instytucja kultury. Czy to możliwe?

W dyskusji na temat ekologicznej instytucji kultury wzięły udział Aleksandra Janus, Magdalena Komornicka, Joanna Tabaka i Iwona Woźniak. Rozmowa dotyczyła wprowadzania zmian w promocji, produkcji i sposobie działania instytucji kultury, które mogłyby w korzystny sposób wpłynąć na środowisko. Rozmówczynie zachęcały do przedłużania życia projektów, wykorzystywania dostępnych w instytucji zasobów i rekompensaty szkodliwych dla środowiska przedsięwzięć. 

Wypalenie. Praca zdalna. Pandemia

Elżbieta Lisowska przedstawiła uczestnikom przyczyny wypalenia zawodowego, których badacze dopatrują się przede wszystkim w stresie. Wymieniła sprzyjające mu czynniki i symptomy, z którymi muszą mierzyć się pracownicy, gdy doświadczają kryzysu. 

Czym właściwie zajmują się influencerzy, czy warto nawiązywać z nimi współpracę?

Od czego ją zacząć i jakie panują w niej zasady? Na powyższe pytania odpowiedziała Patrycja Sawicka-Sikora, starając się przekonać uczestników, że influencer marketing może przynieść instytucji wiele korzyści. 

Paulina Skipirzepa-Kamińska i Krzysztof Magierski przeprowadzili uczestników przez proces przeniesienia się z offline’u do online’u

Podzielili się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami dotyczącymi między innymi spotkań zespołu, sprzętu, szkoleń, transmisji czy narzędzi wykorzystywanych do promocji w działalności online. Podali przykłady organizowanych przez siebie wydarzeń, które cieszyły się największym powodzeniem w ubiegłym roku, a także działań, które z różnych powodów określają jako nieudane.

Franciszek Georgiew podjął temat przeprowadzania skutecznego rebrandingu

Zwrócił uwagę uczestników na kwestię spójności między takimi elementami jak strategia marki, tożsamość i kultura organizacyjna, podkreślając konieczność wypracowania wartości, wizji i misji organizacji.

Jesteśmy ogromnie wdzięczni:

prelegentom, którzy zgodzili się do nas przyjechać/połączyć się online: Wojtek Kardyś (Netomania), Karolina Kałużynska (Gameset), Anna Rudnicka (Świdnicki Ośrodek Kultury, kulturanaczasie.pl), Lidia Miłosz (Iławskie Centrum Kultury), Rafał Płotka (Gminny Ośrodek Kultury w Luzinie), Monika Jastrzębska-Opitz (Żuławski Ośrodek Kultury), Wouter van der Horst (We share culture), Kordian Klecha (in+ui) oraz Agnieszka Kaim (Design Thinking w kulturze – Agnieszka Kaim), Mirella Panek-Owsiańska (mirellapanekowsianska.pl), Agata Patoła, Natalia Hatalska (infuture.institute), Marcin Andrzejewski (Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu), Maciej Bąk (Radio Zet, podcast “Stacja Emigracja”), Ewa Salamon (Pismo), Bartek Czarkowski (newonce.net), Aleksandra Janus (Centrum Cyfrowe, Muzea dla klimatu), Magdalena Komornicka (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Kultura dla klimatu), Joanna Tabaka (Widok na Widownię, Zielona Instytucja Kultury), Iwona Woźniak (Teatr Zagłębia w Sosnowcu), Elżbieta Lisowska (Uniwersytet SWPS) , Patrycja Sawicka-Sikora (Agencja Primoloko), Paulina Skipirzepa-Kamińska i Krzysztof Magierski (Warsztaty Kultury), Franciszek Georgiew (Tigers);

Prelegentom, którzy poprowadzili webinary online:

Piotr Firych (UAM w Poznaniu), Maciej Wiśniewski (Premium Ads), Marek Krawczyk (ZeroBullshit), Natalia Brylowska (Instytut Kultury Miejskiej), Łukasz Maźnica (Hearts & Heads), Pracownia Artist in Bloom, Daniel Kotliński (Tigers), Jakub Biel (jakubbiel.pl), Justyna Mudło (MaxROY.agency) , Dagmara Pakulska (dagmarapakulska.pl);

Genialnemu i doświadczonemu zespołowi, dzięki któremu robienie wydarzeń to sama przyjemność, nad #MwK2021 pracowali i pracowały:

Aleksandra Szymańska, Marta Bańka, Monika Serafin, Martyna Gutowska, Magdalena Nestorowicz, Halina Grabowska, Aga Wojkowska, Paulina Cichosz, Sandra Żbikowska, Aleksander Neumann, Marcin Mazur, Tomek Połubok, Natalia Semczuk, Ewa Przybojewska oraz działowi księgowości Instytutu Kultury Miejskiej;

Ekipie realizacyjnej Luminaris. Wsparcie wizualne w składzie Szymon Machnik, Patrycja Dendor, Piotr Walczukiewicz, Damian Kwiatkowski, Sebastian Kornath, Iga Wasilewska-Demmer, Jacek Knitter, Jakub Bunikowski;

Graficzce: Monice Psiuch oraz Adzie Kamińskiej za animacje, fotografce: Daria Szczygieł; makijażyście: Adrian Łukaszewski;

Wolontariuszkom: Maria Rozalia Kierończyk, Marta Andrzejewska, Karolina Serkowska; Stażystce i autorce tego tekstu: Aleksandra Juszczuk; i wszystkim uczestnikom i uczestniczkom, którzy byli z nami – DZIĘKUJEMY! 

Powiązane projekty