Laboratorium Performatywne to wydarzenie artystyczne łączące różne praktyki, podejścia i dziedziny sztuki współczesnej.
W jego trakcie po raz ostatni będzie można doświadczyć instalacji artystyczno-dźwiękowych „” , jakie prezentujemy w IKM od 18 maja. Artyści oprowadzą po swoich pracach i opowiedzą o nich w rozmowie z krytyczką ą ś. Spotkamy ich również podczas koncertu: Zorka w czasie rzeczywistym stworzy kompozycję, jaką wykona wspólnie z publicznością, a Arszyn, korzystając z nagrań dźwiękowych, wykreuje akustyczny krajobraz.
Postmedialny performans „ ” zaprezentują _, czyli i ó. Justyna, która jest artystką transmedialną i performerką, oraz Ewelina, która jest queerową pisarką i badaczką w nurcie błękitnej posthumanistyki, współpracują jako duet artystyczno-badawczy. Będzie to trzecie wykonanie proponującego immersyjne doświadczenie „Manifestu hydroseksualnego”.
W programie znajdą się również instalacje młodych artystek odbywających trzymiesięczną rezydencję artystyczną w ramach międzynarodowego projektu . Polskim partnerem międzynarodowego przedsięwzięcia łączącego sztukę i ekologię jest Instytut Kultury Miejskiej. Podczas Laboratorium Performatywnego zobaczymy wielkoformatową instalację oraz odsłuchamy streamingową pracę dźwiękową .
Osoby zainteresowane środowiskowym problemem wody zapraszamy również do udziału w programie ń ęś, które odbędzie się tego samego dnia w IKM – spotykamy się 22 czerwca w godzinach 12.00-16.00. Wydarzenie w całości poświęcone będzie tematowi wody pitnej i jej malejących zasobów w obliczu realnego zagrożenia zalaniem Pomorza przez Bałtyk.
Wstęp na oba wydarzenia jest bezpłatny.
PROGRAM

18.00 | Foyer, I piętro 

Finisaż wystawy instalacji Zorki Wollny i Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego, podczas którego:  

artyści oprowadzą po swoich pracach 

– kuratorka i krytyczka sztuki Anna Mituś porozmawia z nimi o praktykach artystycznych 

Prezentowane w IKM instalacje artystyczne łączą elementy wizualne z warstwą dźwiękową. Finisaż to ostatnia szansa, żeby zobaczyć dwie prace Zorki Wollny, artystki działającej na pograniczu muzyki, teatru i sztuk wizualnych, oraz pracę zaproponowaną dla przestrzeni IKM przez artystę dźwiękowego Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego. Choć proponują różne podejścia i metodologie, instalacje uzupełniają się, tworząc ciekawe środowisko dźwiękowe – pełne szumów, burczeń i pomruków. 

 

19.30 | Pracownia 

performans „Manifest hydroseksualny” zaprezentują  cyber_nymphs (Ewelina Jarosz, Justyna Górowska): 

cyber_nymphs proponują immersyjne cielesno-technologiczne, queerowe doświadczanie programowych postulatów ruchu hydroseksualnego. Ruch ten ma na celu budowanie społeczności osób artystycznych, aktywistycznych i akademickich, którym bliska jest potrzeba wyobrażania Błękitnej Planety poprzez nowe doświadczenia zmysłowości i potrzebę edukowania na temat więcej-niż-ludzkich seksualności w czasie wielokryzysów.  

 

20.30 | Audytorium 

Koncerty do leżenia 

– „Rzeczy bez znaczenia” Zorki Wollny to tworzona w czasie rzeczywistym kompozycja szmerowa wykonywana z udziałem publiczności 

– koncert krajobrazu akustycznego w wykonaniu Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego: 

Kompozycja krajobrazu akustycznego powstaje z nagrań dźwiękowych zebranych w trakcie bliższych i dalszych wypraw, wycieczek i spacerów. Podczas koncertu kompozytor-perfomer na żywo łączy i miksuje fragmenty nagrań, tworząc z nich muzyczną opowieść. Powstaje kolaż akustyczny odnoszący się do danego miejsca czasu i sytuacji.  

 

| Lab 

odsłuch pracy dźwiękowej „Water of interest” Natalii Revko – praca powstanie w czasie rzeczywistym: wędrując po dolnomiejskich bastionach, artystka transmitować będzie otaczające ją dźwięki: 

„Water of interest” to seria odbywających się w czasie rzeczywistym streamingów dźwiękowych prowadzonych z miejsc związanych z wodą – okolic rzek, kanałów, wybrzeży, które zachowują ślady pamięci historycznej i politycznej obecności.  

Praca powstała jako część trzymiesięcznej rezydencji artystycznej odbywającej się w ramach międzynarodowego projektu Turning the Tide. 

 

12 – 21 | Foyer, I piętro  

instalacja „notatki / umoczone” Weroniki Zalewskiej: 

Praca stanowi studium ludzkich relacji z morzem i wodą w ogóle. Składają się na nią zarówno skany historycznych ilustracji bałtyckiej flory i fauny czy encyklopedycznych wpisów o tematyce morskiej, jak i wykonane we współczesnym Trójmieście fotografie. To rodzaj wizualnego otwartego archiwum, które działa skojarzeniowo, poetycko – ale też wskazuje na zmieniającą się percepcję mórz i wód. 

Praca powstała jako część trzymiesięcznej rezydencji artystycznej odbywającej się w ramach międzynarodowego projektu Turning the Tide.