W jaki sposób fantastyka może wpisywać się w lokalny koloryt? Od Neila Gaimana po Natalię Matolinets – literatura fantastyczna bardzo dobrze odnalazła się w miejskich krajobrazach łącząc tradycję z nowoczesnością, a zwyczajne – z niesamowitym. Podczas rozmowy z ukraińską pisarką Natalią Matolinets poruszymy tematykę pisania urban fantasy, jak również specyfikę tworzenia fantastyki w czasie wojny, jak również dowiemy się kilku rzeczy o najnowszych powieściach autorki oraz ich polskim wydaniu. Spotkanie z autorką poprowadzi Marta Tymińska.

 

Natalia Matolinets, pochodząca z Lwowa pisarka fantasy, podróżniczka, miłośniczka kawy i secesyjnej architektury. Autorka popularnych, wielokrotnie nagradzanych powieści fantastycznych dla młodzieży: trylogii „Varta w grze”, „Praskie artefakty” i „Krew Budapesztu”, inspirowanej europejskimi miastami i ich legendami; zainspirowanych mitami „Hessy” i „Amaterasu Academy” oraz historycznej książki fantasty dla dorosłych „Ceramiczne serca”. Jej najnowsza książka (zaplanowane są dwa tomy) „Wszystkie Moje Klucze i Gaja” została opublikowana w 2022 roku. Laureatka wielu prestiżowych wyróżnień i nagród, w tym Debiut Roku 2018 i Najlepsza Seria Roku 2021 przyznawanych przez Barabooka. Była obecna na krótkiej liście nominacji do Konkursu BBC Dziecięca Książka Roku 2019. Jej opowiadania były publikowane w licznych antologiach i nagradzane w konkursach. Książki Natalii Matolinets mają zostać przetłumaczone na kilka języków europejskich (w tym j. polski) i wydane w 2023 roku.

 

Marta Tymińska, doktor, z wykształcenia psycholożka i kulturoznawczyni. W swojej pracy naukowej skupia się przede wszystkim na grach cyfrowych i ich kulturotwórczej roli. Swoją pracę doktorską poświęciła relacji gracz-awatar. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim na stanowisku adiunkta. Organizatorka wydarzeń poświęconych popkulturze (Pasja Minicon w Gdyni), animatorka kultury lokalnej, członkini Stowarzyszenia Arteria oraz aktywistka równościowa. Niedawno brała udział w „Spacją się skacze”, gdzie opowiadała o społecznym wpływie gier.