Debiut literacki Natalii Fiedorczuk, to zapis kobiecego doświadczenia. Bezkompromisowy, szczery, do bólu prawdziwy – czytamy w opisie książki. 1 grudnia o godz. 18.00 w Instytucie Kultury Miejskiej z autorką porozmawia Małgorzata Halber. Wstęp wolny.

Depresyjna mieszkanka przedmieść Warszawy. Przedstawicielka pokolenia umów śmieciowych. Bywalczyni supermarketów. Młoda żona i – niedługo – matka. W bohaterce „Jak pokochać centra handlowe” może się przejrzeć wiele kobiet, które mimo braku stałego zatrudnienia i prawa do urlopu macierzyńskiego decydują się na dziecko. I odkrywają, że na to, co przychodzi po porodzie, nikt ich nie przygotował. Tej gigantycznej zmiany trzeba doświadczyć na sobie. Bohaterka książki Natalii Fiedorczuk doświadcza jej bardzo boleśnie. Macierzyństwo okazuje się wyzwaniem, któremu trudno podołać. Niepojętą konfrontacją z własnym ciałem i kulturowymi nakazami.

Prawo jest relatywnie łagodne dla dzieciobójczyń, jednak nie jest dla nich łagodna opinia publiczna. Wyznanie matki niemowlęcia, płaczącego szóstą godzinę przez ząbkowanie lub kolkę, że ma myśli o wyrzuceniu zawiniątka przez okno, wciąż pozostaje w sferze tabu – tłumaczy Natalia Fiedorczuk.

„Jak pokochać centra handlowe” to przenikliwe spojrzenie na współczesną Polskę. Celne opisy przedmieść, codziennej pracy i obowiązków wybrzmiewają z mocą manifestu pokolenia prekariatu. Sugestywna narracja Natalii Fiedorczuk wydobywającej na światło dzienne to, co trudne i niewygodne, sytuuje jej opowieść wśród mocnych i autentycznych literackich obrazów rodzicielstwa i depresji jak „Obsoletki” Justyny Bargielskiej czy „Drobne szaleństwa dnia codziennego” Kai Malanowskiej.

„Jak pokochać centra handlowe” to przede wszystkim surowy obraz codzienności umęczonej i wypartej, opisanej z wielkim literackim kunsztem. Ten tekst jest surowy, matowy, chirurgiczny jak Haneke. Opisuje rzeczy, które u Jolanty Brach-Czainy nazywają się „krzątactwem”, zakupy, pranie, przeglądanie się w lustrze, wybieranie odzieży. Zazdroszczę Natalii, że wpadła na pomysł opisania tego wszystkiego przez pryzmat wizyt w centrach handlowych, które uważamy za coś nieważnego i wstydliwego. Opisanie nieopisanego i uniwersalnego jest prawdziwym zadaniem literatury i to zadanie zostało w tym tekście spełnione. Jeśli jesteście osobami, które wiedzą jak to jest obserwować rzeczywistość znad kartonowego kubka z tanią kawą w Tesco, ta książka jest dla Was – mówi Małgorzata Halber, która poprowadzi grudniowe spotkanie w Instytucie Kultury Miejskiej.

Natalia Fiedorczuk, ur. 1984, z zawodu psychopedagożka, kompozytorka, wokalistka i publicystka. Pracuje jako animatorka kultury, zajmuje się aktywizacją obywatelską w społecznościach lokalnych. Pisała o muzyce, o internecie, estetyce i mieszkalnictwie. „Jak pokochać centra handlowe” to jej prozatorski debiut.


Jak pokochać centra handlowe? Spotkanie z Natalią Fiedorczuk
Prowadzenie: Małgorzata Halber. Data: 1 grudnia, godz. 18.00, sień Instytut Kultury Miejskiej. Wstęp wolny