Bilety – [kliknij tutaj]

(40/30zł)

 

GODS OF LOVE 

premiera! 

 

28 sierpnia 2024 – Poznań, Centrum Kultury Zamek 

3 października 2024 – Gdańsk, Instytut Kultury Miejskiej 

18 i 19 października 2024 – Warszawa, Teatr Komuna Warszawa 

 

koncepcja, performans: Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski 

muzyka: Maria Magdalena Kozłowska 

tekst: Magda Kupryjanowicz 

choreografia: Oskar Malinowski 

kostiumy: Jan Tomza Osiecki 

światła: Elżbieta Szurpicka 

 

GODS OF LOVE to studium miłosnego uniesienia, pochwała zmysłowej miłości. Poetycka love story.

Dwoje performerów – Maria Magdalena Kozłowska i Oskar Malinowski – oraz dramaturżka Magda Kupryjanowicz wywołują na scenie stan, który towarzyszy pożądaniu, namiętności, rozkoszy. Badają intensywność tego przeżycia, emocjonalną gorączkę. Przekładają ją na gesty, spojrzenia, śpiew, choreografię. Z mikroczynności podpatrzonych w codziennym życiu układają współczesne rytuały miłosne. Przywołują mit Erosa i Psyche, a także inne reprezentacje miłosnych bóstw z mitologii i praktyk religijnych. 

Jednocześnie na akt miłosny patrzą poprzez diagnozy współczesnej humanistyki, między innymi bell hooks, Catherine Malabou, Terrence Real, dotyczące współczesnych relacji, kultu indywidualizmu i emocjonalnej samowystarczalności. 

 

GODS OF LOVE  

fragment 

 

Właśnie wróciłam ze sklepu papierniczego,  gdzie kupiłam papier, na którym napiszę odręczny list. Pierwszy odręczny list od bardzo dawna. Wybrałam kremowy, teksturowany papier z delikatnym, wytłaczanym wzorem. Mam nadzieję, że Ci się spodoba. 

 

Ty! Ty! Ty! 

Twoja twarz wyłaniająca się z mroku. 

Przedwieczna,  święta. 

Ociężała, bolesna.  

Piszę do Ciebie, coś nie pozwala mi przestać.  

Przychodzisz za wcześnie, za późno, zawsze nie w porę, by wszystko pochłonąć, przerosnąć.  

Twój dar gorąca, dar czerwieni. 

Twoje dłonie na mnie, Twoje oczy we mnie. 

Ciało się kurczy, ciało się rozrasta. 

Ogniste, rozgrzane. 

Drżenie.  

 

Idę ulicą i myślę o Tobie. 

Ludzie zdają się to dostrzegać.  

Czują, że idę ze świętą misją, ze świętym posłannictwem. 

Zbliżają się, by mnie dotknąć.  

Krzyczę: „tak!”. Jedno wielkie „tak!”.  

Listy kochanków wykrzykiwane z dachów.  

Nadawanie ulicom sekretnych imion.  

 

Bogowie miłości zapraszają na seans. 

Eros jest wśród nas. 

 

 

Magda Kupryjanowicz jest dramaturżką i scenariopisarką. Ukończyła etnologię oraz wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także dramaturgię w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Aktualnie robi doktorat ze scenariopisarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.  

W swoich ostatnich produkcjach chętnie podejmowała zagadnienia związane z ekokrytyką i posthumanizmem. W „Arce i ego” w reż. Lucy Sosnowskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie) przyglądała się szerokiemu spektrum relacji człowieka ze zwierzętami spoza gatunku ludzkiego. Zaś w spektaklu ruchowym „The Mind is a Still Smoke in an Endless Space” w reż. Tobiasza Berga (w ramach festiwalu EastAfrican Nights ofTolerance w stolicy Rwandy – Kigali) badała kulturowo uwarunkowane różnice w definiowaniu natury. Z kolei sceniczny deepfake „Foki” w reż. Marii Magdaleny Kozłowskiej (Teatr Współczesny w Szczecinie) traktował o lęku człowieka przed zwierzętami, które wymykają się spod jego kontroli.  

Oprócz pracy w teatrze w ostatnich latach coraz częściej sięgała w swojej twórczości po medium filmowe. Jest współautorką scenariusza eseju filmowego „Non-Duality” w reż. Tomasza Węgorzewskiego (koprodukcja vnLab PWSFTviT oraz WFO w Łodzi), a także filmu dokumentalnego „Obsada” w reż. Wendelien van Oldenborogh (produkcja Muzeum Sztuki w Łodzi). Obecnie rozwija scenariusze trzech pełnometrażowych filmów fabularnych.  

Jako dramaturżka współpracowała m.in. z Christiane Huber: „Scratching Trees” (Lothringer Halle 13, Monachium),Tomaszem Węgorzewskim: „Mojżesz” (Teatr Polski w Podziemiu), „Psychoza” (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach | Nowy Teatr w Warszawie), „Wampir. Trauerspiel” (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Listopad. Romans histeryczny” (Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie), Eweliną Marciniak: „Sommernachtstraum” (Theater Freiburg), „Księgi Jakubowe” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Portret Damy” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Katarzyną Szyngiera: „Sferia” (Teatr Polski w Bielsku-Białej).  

Napisany wspólnie z Michałem Kurkowskim dramat „Życie intymne Jarosława” został opublikowany w miesięczniku „Dialog” oraz zainscenizowany przez Kubę Kowalskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. 

 

Maria Magdalena Kozłowska jest śpiewaczką, autorką muzyki i tekstów, aktorką, performerką, reżyserką. Od kilku lat mieszka w Amsterdamie, gdzie skończyła DAS Theatre. Jest związana z Domem Produkcyjnym Frascati. Jej prace pokazywane były m.in przez Holland Festival, Belluard Bollwerk Festival, Santarcangelo Festival, MSN i KW. Interesuje ją eksperymentalna praca z głosem, zarówno na scenie, jak w i plenerze czy w przestrzeni publicznej. Realizuje projekty operowe z muzykami klasycznymi i z artystami z pogranicza sztuk performatywnych. Ostatnio m.in. „Teach Me Not!” z choreografem Wojciechem Grudzińskim w ICK Danse Amsterdam oraz „Polish Project” na O. Festiwalu w Rotterdamie. W jej performansach i pracach wideo powraca figura śpiewającej kobiety. Z Marią Tobołą współtworzyła duet Małpeczki, w którym realizowały cykl filmów wideo z ironicznym komentarzem do absurdów rzeczywistości. Współpracowała m.in. z Martą Ziółek w przedstawieniu „Zrób siebie” w Teatrze Komuna Warszawa. W 2022 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie wyreżyserowała spektakl „Foki”, do którego tekst napisała Magda Kupryjanowicz. 

 

Oskar Malinowski jest aktorem, tancerzem, performerem, choreografem. Absolwentem krakowskiej PWST na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Współpracuje z najważniejszymi scenami teatralnymi w Polsce. Ze spektaklem „Cezary idzie na wojnę” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego występował na festiwalach w Nowym Jorku, Monachium, Santiago de Chile, Edynburgu, Brukseli i Salzburgu. Przedstawienie otrzymało nagrodę dla zespołu na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie i jest zaliczane do najważniejszych wydarzeń teatralnych ostatnich lat. Zrealizował autorskie spektakle: „coś/ktoś” oraz „Para nr 1”. Oba te projekty wyróżnia autokreacja i komizm. Współpracował m.in z Martą Ziółek („Panie władzo to są tylko tańce”, Teatr Studio w Warszawie), Agnieszką Jakimiak („Mój pierwszy rave”, Teatr Nowy w Łodzi), Eweliną Marciniak („Historia przemocy`’, Teatr Fredry w Gnieźnie), Zdenką Pszczołowską („Upiory`””, Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Darią Kubisiak („niemęski”, Stary Teatr w Krakowie), Wojciechem Grudzińskim („Rodos”, Teatr Komuna Warszawa), Anią Nowak („Języki przyszłości/Future Tongues”, Nowy Teatr w Warszawie).  

 

 

Przedstawienie zrealizowane w ramach pilotażowego programu Polskiej Sieci Sztuk Performatywnych. To inicjatywa gdańskiego Instytutu Kultury Miejskiej, stołecznego Teatru Komuna Warszawa i poznańskiego Centrum Kultury Zamek. 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. 

 

Wydarzenie dofinansowane również przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.