Sztuka Maliny Prześlugi „Precik” otwiera rozdział pod tytułem „dziecko i śmierć”, „dziecko i żałoba”, „dziecko, choroba i metafizyka spraw ostatecznych”. To w jakimś sensie brutalne zestawienie, ale po pierwszym odruchu niezgody na to zrymowanie przeciwstawnych pojęć przychodzi refleksja, że przełamanie tego tabu jest dziś bardzo istotne. Nasze pokolenie wyparło śmierć ze świadomości, ukryliśmy ją za szpitalnymi parawanami i enigmatycznymi określeniami. Nie rozmawiamy z dziećmi o śmierci, a jeśli już, to bardzo rzadko, lakonicznie, nie chcąc ich straszyć… Jednak omijanie tematu lub enigmatyczność prowadzi często do dramatów, gdy w dobrej wierze „chronione” dziecko spotyka się z nieuleczalną chorobą czy śmiercią bliskiej osoby.

Przewodnią myślą przy realizacji tego projektu jest spokojne, dojrzałe i odpowiedzialne poruszenie z dziećmi tematu śmierci. Dzięki „Pręcikowi” możemy to zrobić w bardzo łagodny sposób. Ta wspaniała sztuka opowiada o przyjaźni, miłości, tęsknocie, współodczuwaniu i akceptacji i wielkiej nadziei.

Projekt “Pręcik – czyli jak oswajać dzieci z tematem śmierci” ma formę słuchowiska z plusem. Do ról cudownych państwa Kapci, Budzika, Poduszki, Łysego Joe i Smutnego Łóżka autorka słuchowiska zaprosiła dzieci. To oni ze swoją młodzieńczą energią, entuzjazmem i bezwzględną szczerością opowiedzą nam tę historię wcielając się w bohaterów sztuki. Usłyszymy Kalinę Konopińską, Matyldę Krystaszek, Kostkę Martin, Eryka Konopińskiego, Bolesława Łusiaka i Franka Szymańskiego.

Wspomnianym „Plusem” jest warstwa wideo, zrealizowana przez Aurorę Lubos – artystkę, która nie unika trudnych tematów.

Historia nie kończy się happy endem, ale ma cel głęboko edukacyjny i terapeutyczny. Może dodać otuchy tym, którzy tracą dziś przyjaciół czy członków rodziny.

Przyszedł czas aby wyjąć śmierć z ciemnego schowka na szczotki, oddać jej należny szacunek i w ten sposób, paradoksalnie, ją choć trochę „oswoić”.

Organizatorka:

Anna Kociarz jest zarówno aktorką teatralną jak i filmową i telewizyjną. Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Od 1999 roku aktorka Teatru Wybrzeże. Laureatka Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2001) oraz Nagrody dla Najlepszego Młodego Twórcy Festiwalu Kontakt (2003) za rolę Maszy w MEWIE Czechowa. Za piosenki z recitalu KOBIETON otrzymała nagrodę im. Agnieszki Osieckiej na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w 2001, w 2020 – zostaje uhonorowana również II Nagrodą Aktorską na 60 tym Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu za rolę Lindy, w Śmierci Komiwojażera, w reżyserii Radka Stępnia. W 2021 roku zostaje laureatką Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska.

Oprócz aktorstwa interesuje ją też praca warsztatowa i edukacyjna. Prowadzi warsztaty dla młodzieży i dzieci, a także dla osób z niepełnosprawnościami. Prywatnie szczęśliwa żona i matka.

Osoby zaangażowane w projekt:

Aurora Lubos – niezależna artystka i performerka związaną z gdańską i brytyjską sceną tańca współczesnego. Na koncie ma kilka mocnych, autorskich spektakli solowych, w których zabiera głos m.in. w sprawie przemocy domowej.Współpracowała między innymi z Gdańskim Teatrem Tańca,Teatrem Dada von Bzdülöw czy Klubem Żak. Od 2000 roku jest aktorką prestiżowego brytyjskiego teatru Vincent Dance Theatre, z którym występowała w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i Szkocji.Współpracowała z Avim Kaiserem, Honoratą Martin, Leszkiem Bzdylem, Melissą Monteros, Tatianą Baganową. W swoim tanecznym dorobku ma kilka autorskich realizacji: spektakli solowych (“Zanzibar”, “Niedokończone”,”Nóż, koń i schody”, “Akty”, “Nie Wolno”); instalacji /performansów (“Akt1”, “4 Kąty”, “Akt na dwie-Ostatki”, “Bez Domu”); animacji ( cykl Winter 2010″).

Jacek Puchalski – realizator dźwięku w Radiu Gdańsk. Laureat “Skry Ormuzdowej 2016”. To nagroda przyznawana od 1985 roku przez redakcję miesięcznika “Pomerania” za propagowanie kultury kaszubskiej i pomorskiej oraz społeczne inicjatywy w dziedzinie kultury. Jacek Puchalski zrealizował wiele płyt, słuchowisk i audiobooków. Zajmuje się tym od 23 lat.

Malina Prześluga – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, dramaturg wTeatrze Animacji w Poznaniu. Autorka sześciu książek dla dzieci (m. in. Bajka i Majka, Bajka o Włosie Patryku, Bajka o starej babci i Molu ZbyszkuZiuzia – nagrodzona tytułem Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY). Jej dramaty publikowane są w „Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży”, „Dialogu” i wystawiane między innymi w Baju Pomorskim w Toruniu, w Teatrze Osterwy w Lublinie, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Lalki i Aktora w Opolu, Teatrze Norwida w Jeleniej Górze, Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze Guliwer w Warszawie. Jest laureatką Medalu Młodej Sztuki, zdobywczyni kilku nagród i wyróżnień w edycjach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W roku 2013 zdobyła nagrodę główną, publiczności i dziennikarzy w konkursie „Metafory Rzeczywistości” za dramat Kwaśne mleko. W2015 roku otrzymała II nagrodę (pierwszej nie przyznano) w zamkniętym konkursie Wrocławskiego Teatru Współczesnego Strefy_Kontaktu_2016 za dramat Garnitur Prezydenta. Również w 2015 została nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzatę Omilanowską za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci podczas Wieczoru Twórców Kultury dla Dzieci.