„Medea, moja sympatia”

wg. Jeremiego Przybory

 

scenariusz i reżyseria: Jacek Malinowski

scenografia: Giedrė Brazytė (Litwa)

muzyka: Antanas Jasenka (Litwa)

premiera spektaklu: 21 czerwca 2015 r.

 

Bilety – [kliknij tutaj]

 

Obsada

Katarzyna Siergiej

Opis

„Jak wiadomo, klasycy pisali za długie przedstawienia. Stąd konieczność skreśleń, skrótów, które z kolei narażają reżysera na zarzuty krytyków, że skreślił nie to, co trzeba. W takiej sytuacji najlepiej jest, moim zdaniem, napisać sztukę od nowa, w wersji krótszej. I tak też postąpił inscenizator dzisiejszej premiery.”

Jeremi Przybora

Za autorem – twórcą legendarnego Kabaretu Starszych Panów, zapraszamy na kabaretową odsłonę mitu o Medei. Spektakl stworzony przez grupę artystów związanych z Białymstokiem i Wilnem to zabawa czarnym humorem i konwencjami teatralnymi we współczesnym wydaniu.

 

Koprodukcja Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Figur „Widmak”.

Zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy”.

 

MONOTEATR: Materia ożywiona.

Partnerstwo człowieka i materii jest sercem sztuki lalkarskiej. Szczególnie intensywny charakter przybiera ono w solowym lalkarstwie, które jest najbardziej autorską, eksperymentalną i odważną częścią polskiego teatru lalek. Niewiele artystek i artystów wybiera tę drogę, ale jeśli już ją podejmuje, to powstają dzieła wyraźnie naznaczone indywidualnością twórczych poszukiwań, które prowadzą do inspirujących przekształceń tradycji lalkarskich i ożywczo poszerzają sztukę lalkarską o nowe typy obiektów i techniki animacji oraz oryginalne formy współdziałania scenicznego człowieka i materii. Z tego powodu monodramy lalkowe uchodzą za swego rodzaju punkty odniesienia dla wszystkich, którzy tworzą teatr rodzący się w relacji człowieka z materią. Ze względu na akcentowane w nich autorskie wybory artystyczne, nie tworzą one spójnego ruchu lalkarskiego, przypominają raczej niezależne wyspy w archipelagu zjawisk współczesnego teatru, jak określiła je Marzenna Wiśniewska. Z inspiracji jej książką „Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią” (Toruń 2022) powstała idea kolejnej odsłony monodramów w Teatrze w Oknie – Monoteatr: Materia ożywiona.
Monoteatr: Materia ożywiona to cykl prezentacji wybranych zjawisk solowego lalkarstwa w Polsce, które pokazują bogactwo artystyczne i różnorodność sposobów uprawiania tej formy teatralnej, a nie były dotąd grane w Gdańsku. Na scenie Teatru w Oknie i w innych przestrzeniach teatralnych miasta zaprezentuje się sześcioro artystów i artystek, dla których tworzenie jednoosobowego teatru lalkowego jest jedyną drogą artystyczną rozwijaną przez wiele lat lub stanowi osobną cząstkę w działalności na różnych polach teatru. Zobaczymy światy teatralne, które poprzez sceniczne partnerstwo człowieka i materii drążą tematy rezonujące z problemami naszej rzeczywistości. Spektaklom towarzyszyć będą rozmowy z twórczyniami i twórcami oraz dyskusje z udziałem badaczy i krytyków teatralnych.
Będzie to dziewiąta edycja MONOTEATR-u, organizowanego przez Fundację Theatrum Gedanense od 2016 roku w rozmaitych odsłonach tematycznych.
Projekt dofinansowano ze
środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu
„Teatr”.