Instytut Kultury Miejskiej
ul. Długi Targ 39/40
80-830 Gdańsk
Karol Piekarski przedstawi wyniki badania kilkudziesięciu wydarzeń kulturalnych w Katowicach i opowie o tym, jakie korzyści przynosi badaczom kultury współpraca z projektantami, programistami i badaczami danych. – Zdobywaliśmy dane za pomocą mediów społecznościowych i serwisów online oraz ankietując kilka tysięcy uczestników wydarzeń. W procesie projektowym przetwarzaliśmy „surowe” dane w wizualizacje, by zrozumieć skomplikowane procesy rządzące miastem i angażująco opowiedzieć o nich odbiorcom – komentuje.
– Dzięki badaniom opartym na danych (data-driven) możemy połączyć precyzję badań ankietowych, pozwalających zrozumieć motywacje uczestników wydarzeń, z zaletami automatycznej analizy dużych zbiorów danych, która ułatwia odkrywanie niedostrzeganych dotąd trendów i zależności. Dowiadujemy się więcej o przeszkodach korzystania z oferty kulturalnej (komunikacyjnych, geograficznych, informacyjnych), ale też badanie daje nam dużo materiału na temat skutecznego docierania z informacją do naszych odbiorców. – dodaje Piekarski.
Wydarzenie jest związane z prowadzonym w 2018 roku przez Obserwatorium Kultury przy Instytucie Kultury Miejskiej pierwszym, kompleksowym badaniem publiczności gdańskich instytucji kultury. Badanie trwało od sierpnia do listopada 2018 roku i wzięło w nim udział 19 instytucji i przeprowadzono 2037 ankiet. Aktualnie opracowywane są wyniki badań do publikacji.
Karol Piekarski – badacz kultury sieciowej, założyciel i dyrektor programowy Medialabu Katowice. Realizuje interdyscyplinarne projekty badawcze i wystawiennicze związane z analizą i wizualizacją danych na temat miasta, m.in. w ramach platformy Shared Cities: Creative Momentum diagnozującej przemiany kulturalne i społeczne w ośrodkach Europy Centralnej. Opublikował m.in. Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych (2015) oraz Kultura danych. Algorytmy wzmacniające uwagę (2017). W pracy badawczej korzysta z R i Pythona.